Jihad
Turkish claim that Khashoggi recorded his torture inside Saudi consulate almost certainly impossible
The Saudis have admitted killing him. But the Turks claims’ about the circumstances of the killing cannot be taken at face value. The Turks and the Saudis are rivals for leadership of the Sunni Islamic world, and so both have an interest in dissembling about what happened here and exploiting Khashoggi’s death for their own […]
Read more...
Italian authorities monitoring schools for jihad recruitment
This is a wise move, but is certain to be condemned as “Islamophobic.” “Schools monitored for jihad recruitment,” ANSA, October 18, 2018: (ANSA) – Rome, October 18 – Italian authorities said Thursday that they had started monitoring schools for the risk of jihadi recruitment. According to anti-terror investigators, the young are among the “vulnerable individuals […]
Read more...
Cologne: Muslim migrant doused hostage with gas and strapped homemade bomb to her
But it’s not terrorism, as far as German authorities are concerned, because the hostage-taker “appeared disheveled.” “Horror of Cologne hostage situation revealed: ‘Syrian’ had pledged allegiance to ISIS, doused captive woman with petrol and strapped home-made BOMB to her when police shot him,” by Sara Malm, MailOnline, October 16, 2018 (thanks to the Geller Report): […]
Read more...
IS EUROPE RETURNING to the horrors of the 1930s? In an assessment typical of the moment, Max Holleran writes in the New Republic that "in the past ten years, new right-wing political movements have brought together coalitions of Neo-Nazis with mainstream
Read more...
Terwijl in Duitsland de nieuwste moskee van Turkije wordt ingehuldigd, is de grootste christelijk-orthodoxe theologische school al bijna 50 jaar gesloten in opdracht van de Turkse regering. Bovendien wordt op minder dan een kilometer afstand van het
Read more...
NPO komt wederom met dezelfde falende opzet van De Nieuwe Maan
Screenshot Youtube: aflevering 28 september 2018 NPO komt wederom met dezelfde falendeopzet van De Nieuwe Maan Vorige week had het tv-programma De Nieuwe Maan drie orthodoxe moslims te gast. Het ging met name over salafisme en vrouwenbesnijdenis. Vooral na afloop kon je aan de reacties goed zien hoe verdeeld moslims...
Read more...
Oppervlakkig gezien lijkt het Westen de enige plaats om de islam te hervormen. Iedereen ging er van uit dat het hier in het Westen veilig zou zijn om vragen te stellen en kritiek te leveren. In plaats daarvan gebruiken vele instellingen een veel
Read more...

Dagelijks nieuws over de Islam verzameld door Paper.li

Islam godsdienst van de macht

Er is dus een botsing in de wereld. Het is een botsing tussen hen die weten dat alleen het christendom de ene ware godsdienst is en hen die beweren dat alleen hun alternatief waar is. Wat dit betreft zijn christenen sterk in het voordeel: vervolging belemmerde nooit de groei van de kerk, integendeel. De Koran echter veronderstelt dat er een islamitisch regime aan de macht is. Pas de laatste decennia worden moslims werkelijk vervolgd vanwege hun godsdienst. Niet door christenen, maar vaak door extremistische bendes in landen als India, waar ultranationalistische hindoes zonder onderscheid moslims en christenen hebben gedood. Christenen en vooral joden zijn in de geschiedenis steeds vervolgd. Maar in beide gevallen is er sprake van een persoonlijke relatie met God.

 

Jongste van de drie

De islam is de jongste van de drie monotheïstische, Abrahamitische godsdiensten (in de 7e eeuw gesticht). Voor hen is Mohammed Gods laatste boodschapper, en in plaats van een nieuwe godsdienst te stichten openbaarde hij Gods ware boodschap, waardoor hij de eeuwenoude joodse en christelijke interpretatie corrigeerde. Het is belangrijk niet de fout te maken door hun religie ‘mohammedanisme’ te noemen. Voor moslims is Mohammed de laatste profeet, maar hij was allerminst goddelijk.

 

Historiciteit van de islam

Critici van het christendom, zoals de voormalige non Karen Armstrong, geven de islam een speelruimte die ze nooit zouden geven aan de godsdienst die ze van binnenuit hebben gekend en nu verwerpen. Tot voor kort hebben de moslims weinig te maken gehad met onenigheid over de historiciteit van hun godsdienst. In de afgelopen jaren heeft er wat dit betreft een grote verandering plaatsgevonden. Er is maar heel weinig, bijna geen, vroeg materiaal uit de eerste hand waarmee de islamitische claims van historische authenticiteit gecontroleerd kunnen worden. Er zijn lang niet zoveel oude kopieën van de Koran als van de vroegste versies van de christelijke evangeliën. De jonge islam lag in werkelijkheid dichter bij een uitzonderlijke Arabische versie van het jodendom dan bij die zelfstandige en totaal andere godsdienst die we tegenwoordig kennen. We hebben nu in feite te maken met een ontwikkelde islam uit latere eeuwen, die teruggelezen wordt, waarbij het verhaal over de oorsprong is veranderd om het te laten passen.

 

Niet onnodig discussiëren of beledigen

We moeten niet gaan discussiëren over de oorsprong van de islam. Wij vinden het ook niet prettig als iemand beweert dat Christus alleen maar mens was en nooit een wonder heeft gedaan. Ook al kreeg Mohammed inderdaad in 610 zijn openbaringen, ze kwamen niet van God. Op alle fronten contrasteert de sunnah, het leven van Mohammed, sterk met het leven van Jezus Christus. We moeten Mohammed nooit beledigen; dat helpt de evangelisatie niet. Tact is een betere getuige dan venijn. We moeten blijven openstaan voor de historiciteit van de vroege islam, waaronder het leven van Mohammed, omdat we met de ontkenning of bevestiging daarvan niets belangrijks winnen. Het gaat uiteindelijk alleen maar om de waarheid van wat hij gezegd heeft en het contrast tussen zijn leven en dat van Jezus.

  

De Koran

Een historicus beschreef Mohammed eens als Jezus en Karel de Grote ineen. Mohammed was volgens de islamitische overlevering analfabeet. De Koran is echter geschreven in het allerbeste klassieke Arabisch. De moslims geloven dat Mohammed de woorden via Gabriël direct van God ontving. De vraag of de Koran al sinds de eeuwigheid bestond, was in de vroege islam een belangrijke theologische kwestie. Sommigen denken dat de Koran in werkelijkheid vele decennia na Mohammeds dood is geschreven. Maar zelfs als alles in korte tijd tot Mohammed kwam, dan nog blijven we de Bijbel alleen zien als Gods laatste geïnspireerde en gezaghebbende Woord.

  

Arabisch

In zekere zin lijkt de Koran op een boek dat door een commissie is samengesteld: de Koran is geordend op basis van lengte en niet op basis van thema. De kortere soera’s volgen op de langere. Het gevolg is dat thema’s verschijnen en verdwijnen. En de handige thematische registers in westerse vertalingen worden in de moslimwereld gewantrouwd. Daar komt nog bij dat moslims alleen de originele Arabische versie legitiem vinden. En dat terwijl de meeste moslims in onze tijd niet Arabisch zijn, maar inwoners van Maleisië, Indonesië, Pakistan en andere Aziatische landen. Voor hen is de Koran in een vreemde taal geschreven.

Drie-eenheid verkeerd begrepen

Westerse geleerden denken dat Mohammed het Oude Testament moet hebben gehoord via de vele joodse handelaren die op het Arabische schiereiland woonden. Ze speculeren over de mogelijkheid of hij soms een ongewone versie van de christelijke leer heeft gehoord via de connecties tussen Arabië aan de ene kant van de Rode Zee en Ethiopië aan de andere kant. De Ethiopische kerk stond onder invloed van veel ketterijen, waaronder het denkbeeld dat Jezus niet helemaal goddelijk was. Mohammed heeft de complexiteit van de triniteitsleer nooit kunnen begrijpen. In de Koran wordt de drie-eenheid verkeerd weergegeven: het spreekt over de Vader, de Zoon en Maria in plaats van de Heilige Geest.

  

Dezelfde God?

Vereren joden, christenen en moslims allemaal dezelfde God? Allah, de naam voor God in de Koran, is enkel de Arabische naam voor God. Arabische christenen bidden tot Allah. Als we alleen afgaan op de naam, dan is het antwoord ‘ja’. Theologisch ligt het allemaal echter wat complexer. God verhoort de gebeden van iedereen die Hem aanroept, maar Hij verhoort ze in de naam van Zijn Zoon, Jezus Christus. Het is niet politiek correct om dit te zeggen. Maar de meeste moslims geloven omgekeerd hetzelfde.

  

De Koran is een wetboek

De evangeliën gaan over Jezus, een verhaal dat volledig om één persoon draait. De Koran is een wetboek, waarvan de meeste woorden door God Zelf gesproken zouden zijn. Hoewel Mohammed het doorgeefluik voor het boek was, gaat het zeker niet over hem. Dit is een cruciaal verschil. De Koran is een wetboek: het vertelt hoe je moet leven. Het Nieuwe Testament bevat genoeg aanwijzingen over hoe je vroom kunt leven, maar het is bovenal een biografie: het verhaal van Jezus. Een concept van een relatie of de zekerheid van redding kent de islam niet (hoewel het soefisme, de mystieke versie van de islam, hier wel een invulling aan probeert te geven). Onze godsdienst draait om een persoon, en onze relatie met God is daarom ook persoonlijk.

Het soefisme

Als de onbuigzame moslims het roer overnemen, dan worden de heiligdommen van de soefi’s vaak als eerste vernietigd. De sjiitische stroming binnen de islam, vooral aanwezig in Iran en het zuiden van Irak, kent varianten die lijken op het soefisme. De siitische islam staat sowieso meer open voor mystiek dan de dominerende soennitische. Het is belangrijk om met betrekking tot het soefisme te onthouden dat trouwe volgelingen gewoonlijk niet in geweld geloven. Veel moslims verafschuwen geweld net zo als wij, al zullen moedige christenen die vechten tegen de vervolgingen van christenen in strenge moslimlanden deze stelling misschien niet onderschrijven.

  

Geen zonde maar schaamte

Zonde is als concept totaal afwezig in de Koran. Er is geen idee van een relatie met God, van zonde die de band verbreekt en de noodzaak van een redder die de zondige mensheid verzoent. Sociologen spreken vaak van een schaamtecultuur in de islamitische wereld, waarbinnen schande, vooral onder de eigen verwanten, de zwaarste overtreding is. Soms is het goed om kwaad te doen als dat de eer van de stam beschermt en zo schande voorkomt. Dit is niet typisch islamitisch; andere Aziatische culturen kennen de schaamtecultuur ook. Moslims geloven dat de sharia direct van God komt. Het is de kern van de Koran. Door mensen bedachte wetgeving, figh, komt voor vrome moslims nadrukkelijk op de tweede plaats. Ze beschouwen moslimlanden die westerse rechtssystemen introduceren, zoals Egypte en Algerije, als verraders van de ware islamitische weg.

 

De splinter en de balk

Westerlingen hebben de neiging om te blijven hangen bij de gruwelijke kanten van de wetgeving in de Koran, zoals het afhakken van de handen als straf voor diefstal. In de eerste plaats zijn dergelijke barbaarse praktijken nog maar betrekkelijk kort verboden, vooral in Europa. In de tweede plaats zijn dergelijke geboden slechts een klein deel van een veel groter wetboek dat allerlei details bevat, van hoe vaak men moet bidden tot hoe men handel moet drijven.

De vijf zuilen

Wij christenen moeten ook niet vergeten dat we zelf vaak geneigd zijn tot farizeïsme. We moeten ons altijd bewust zijn van de gelijkenis over de splinter en de balk als we met mensen praten die onder de dwang staan van het legalisme. De vijf zuilen van de islam, de kernpunten van de Koran, zijn ook wezenlijk legalistisch. Dit zijn: geloof (iman), verwoord in een geloofsbelijdenis (shahadah), de vijf dagelijkse gebedstrijden (salat), het geven van de aalmoezen (zakat), het vasten tijdens de heilige maand van ramadan (saum) en de pelgrimsreis naar Mekka (hadj). Sommige radicale moslims uit een vroege periode hebben hieraan nog een zesde zuil toegevoegd: de jihad.

 

Elkaar tegensprekende soera’s

De exegese van de Koran is niet makkelijk. Één van de problemen van de Koran is dat sommige soera’s elkaar lijken tegen te spreken (vrijzinnige theologen beweren van de Bijbel hetzelfde, dus moeten we voorzichtig zijn in hoe we dit punt ter sprake brengen tijdens een ontmoeting met moslims). Gematigde moslims citeren vaak de soera: ‘Religie kent geen dwang’. Extremisten, zoals aanhangers van Al-Qaida, citeren vaak wat het ‘zwaardvers’ genoemd wordt, daarin staat de opdracht om ‘de ongelovigen te doden’.

  

Jihad
 

Jihad betekent letterlijk ‘strijd’, maar kan worden geïnterpreteerd als heilige oorlog (ook wel de uiterlijke jihad genoemd) of als een persoonlijke strijd tegen de verleidingen (de innerlijke jihad). Vraag aan gematigde moslims van vandaag wat zij bedoelen met jihad, en zij zullen zeggen dat het de innerlijke, persoonlijke strijd is om een betere moslim te worden. Hier zijn ze het dichtst in de buurt van de christelijke heiligingsleer.

Moslims in Europa

Hadith en soenna

Hoewel het waar is dat het binnen de islam om de leer van de Koran draait, hebben moslims nog twee andere bronnen voor religieus onderricht en wetgeving. De eerste bron is de hadith: verhalen over wat Mohammed heeft gezegd, gedaan en goedgekeurd, door de jaren heen verzameld en lang na zijn dood in verschillende verzamelingen bij elkaar gezet. Veel van de verklaringen van Al-Qaida zijn gebaseerd op de hadith in plaats van de Koran. De tweede bron is de soenna, het leven van Mohammed, die ook weer gebaseerd is op de mondelinge overlevering nadat de Koran was geschreven.

 

Soennieten en sjiieten

In 680 splitste de islamitische wereld zich in de soennitische moslims (tegenwoordig 85 procent) en de sjiitische minderheid (15 procent). Het twistpunt was in beginsel meer politiek dan religieus van aard. De sjiitische minderheid stond erop dat de lijn van opvolgers van Mohammed, kaliefen, alleen uit zijn directe afstammelingen mochten komen (uit het huwelijk van zijn dochter Fatima met zijn neef Ali). De soennieten meenden dat ieder die gekozen werd door de islamitische gemeenschap kalief kon worden. Tegenwoordig hebben de soennieten en sjiieten verschillende verzamelingen van de hadith.

 

Tenietdoening van sommige soera’s

Binnen de soennitische islam zijn er nu vier rechtsscholen die op verschillende manieren de moslimwetten interpreteren. Hoewel de vergelijking niet helemaal opgaat, lijkt het toch wel op hoe het jodendom bouwt op zowel de grote hoeveelheid Talmoedische literatuur als op het Oude Testament. En tijdens de Reformatie was één van de belangrijkste kwesties de vraag of de Schrift alleen genoeg is. Een controversieel leerstuk over de Koran is de tenietdoening: dit betekent dat sommige soera’s uit de Koran tenietgedaan worden door soera’s die later kwamen. Daarom kan een gematigde moslim serieus geloven dat het tijdperk van de gewelddadige jihad nu werkelijk voorbij is.

Verschil tussen Mohammed en de Heere Jezus

Sommige christenen hebben ervoor gekozen om Mohammed aan te vallen op zijn moraliteit. Zij gebruiken daarbij de vele vrouwen die hij had, en de jonge leeftijd van één van hen, Aïsja. Dit ervaren moslims als beledigend, en alleen daarom al moet deze aanpak vermeden worden. Maar juist het deel van het leven van Mohammed waar alle moslims het over eens zijn, vormt het werkelijke verschil tussen Mohammed en Jezus. Omdat moslims het erover eens zijn dat Mohammed inderdaad een militair leider was die de karavanen en handelsposten van zijn vijanden aanviel, staan christenen wat dit betreft sterk als ze Mohammed en Jezus willen vergelijken.

 

Militair, politiek en geestelijk leider

Mohammed was een militair, politiek en geestelijk leider ineen. Jezus is de Vredevorst. Sommige delen van de wereld, waaronder Indonesië, het grootste moslimland ter wereld, bekeerden zich tot de islam door zending, en niet door het zwaard (christenen moeten niet vergeten dat maar een klein deel van de islamitische wereld moslim is geworden door oorlogsvoering). Niemand bestrijdt de militaire kant van Mohammeds leiderschap. Een andere erfenis die hij naliet aan de islamitische wereld, is dat hij verbindt wat wij in het Westen ‘kerk en staat’ noemen. Naar analogie van de middeleeuwen: Mohammed was zowel paus als keizer.

 

Bron: Weblog van Martijn de Groot   http://kerkgeschiedenis.web-log.nl