Algemeen Nieuws

Nieuws Rijksoverheid

Vanaf vrijdag 28 februari kan iedereen met vragen over het coronavirus terecht bij het publieksinformatienummer 0800 1351. Vanuit het buitenland...
Read more...
Vannacht is een tweede patiënt met COVID-19 gediagnosticeerd. Met labonderzoek in het AmsterdamUMC werd dit vastgesteld, waarna het resultaat in...
Read more...
Bij een mannelijke patiënt in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg is een infectie met het nieuwe coronavirus aangetroffen. Het...
Read more...
Staatssecretaris Ankie Broekers-Knol heeft woensdag en donderdag een werkbezoek gebracht aan Turkije. Dit buurland van de Europese Unie is een...
Read more...
Voor nieuwbouw geldt dat op iedere verdieping waar gewoond wordt een rookmelder moet hangen. Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties...
Read more...
Vanaf 1 maart doen miljoenen mensen aangifte inkomstenbelasting over het jaar 2019. Zo’n 6,8 miljoen particulieren en 1,4 miljoen ondernemers...
Read more...

Google Nieuws

Geheime zwarte lijst Belastingdienst over 'verdachte' burgers RTL NieuwsBelastingdienst had een geheime fraudelijst, in strijd met de privacywet Trouw'De Belastingdienst heeft mijn...
Read more...
Live: Contacten eerste Nederlandse patiënt allemaal in beeld Telegraaf.nlHele verhaal bekijken via Google Nieuws
Read more...
Corona-overzicht: tweede geval in Nederland, grote economische gevolgen NOSHele verhaal bekijken via Google Nieuws
Read more...
Gezinsleden met coronavirus besmette vrouw Diemen hebben lichte klachten, worden getest NU.nlHele verhaal bekijken via Google Nieuws
Read more...
Nederland coronaland: 'geen zorgen', maar de handgel vliegt de deur uit AD.nlAmsterdams kinderdagverblijf dicht door met coronavirus besmette ouder NU.nlQ&A coronavirus: wat...
Read more...
Kinderopvang Amsterdam voorlopig dicht om moeder met coronavirus TrouwNederlanders met coronavirus waren in Milaan en omgeving NOSLIVE | Kinderopvang sluit vestiging na...
Read more...

RD Buitenland

Republikeinen maken zich in toenemende mate ongerust over het effect van de corona-uitbraak op de economie. Het virus zou de herverkiezing van president Trump in...
Read more...
Het heeft naar schatting 400.000 doden gekost en miljoenen mensen van huis en haard verdreven, maar eindelijk lijken de kemphanen in Zuid-Sudan bereid over hun...
Read more...
Het leven in Milano en omstreken ligt stil. Er worden ook geen kerkdiensten gehouden. Sommige Milanezen vinden de ophef overdreven.
Read more...
Wat is er tussen 19 en 21 februari gebeurd in het ziekenhuis in de Italiaanse plaats Codogno? Zijn er patiënten ontsnapt aan de antiviruscontrole?
Read more...
In Thailand is afgelopen dinsdag ”Cobra Gold 2020” van start gegaan. De grote miltaire oefening tussen het leger van de Verenigde Staten en Thailand begon...
Read more...
Turkije houdt Syrische vluchtelingen die naar Europa willen niet meer tegen. Dat heeft de Turkse regering bekendgemaakt. Het land verwacht een grote nieuwe stroom aan...
Read more...
Zeker 33 Turkse militairen zijn omgekomen door een luchtaanval in de Syrische provincie Idlib. Dat zegt de gouverneur van de zuidelijke Turkse provincie Hatay, die...
Read more...
De Duitse kerken toonden zich woensdag bezorgd over de opheffing van het verbod op ‘professionele’ euthanasie.
Read more...
De Italiaanse ‘coronagemeente’ Codogno zou hermetisch afgesloten moeten zijn, maar dat is niet het geval.
Read more...

RD Nederland

Veenendaal is gekozen tot Nederlands beste fietsstad van 2020. In en rond de plaats bij de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei „is het lekker...
Read more...
Deze week is Francina in Scherpenzeel om mensen tijdens de lijdensweken te vragen of ze wel eens vasten.
Read more...
De gemeente Molenlanden gaat voor het entreegebied van Kinderdijk een voorlopig voorkeursrecht invoeren. Als eigenaren hun vastgoed willen verkopen, moeten zij dit eerst aan de...
Read more...
Het nieuwe coronavirus verspreidt zich snel over de wereld. De uitbraak begon in de Chinese stad Wuhan en nu is het virus ook bij twee...
Read more...
De één hamstert, de ander bepleit nuchterheid, een derde vindt dat er te veel heisa wordt gemaakt. Mensen reageren verschillend nu het coronavirus onder meer...
Read more...
De eerste twee coronabesmettingen in Nederland zijn een feit. Een man uit Loon op Zand en een vrouw uit Diemen. Toch is er van een...
Read more...
De communicatiesystemen van hulpdiensten leveren hardnekkige problemen op. Het C2000-netwerk van de politie hapert en veel huisartsenposten waren afgelopen weekend geruime tijd onbereikbaar.
Read more...
Baltus de Ruijter uit Hardinxveld-Giessendam kocht een jaar of dertig geleden zijn eerste militaire voertuig. Inmiddels is er op het terrein aan de Rivierdijk, waar...
Read more...
De SGP Flevoland wil af van het „godslasterlijke beeld” Tong van Lucifer, dat aan de Knardijk langs de A6 staat. Het beeld moet na de...
Read more...

De Standaard

In een advies zegt de Raad van State dat hij geen problemen heeft met de uitbreiding van de abortuswet.
Read more...
Het Brusselse metrostation Kunst-Wet was vrijdagnamiddag drie kwartier afgesloten, tot 16.15 uur. Er was een verdacht pakket aangetroffen.
Read more...
Om banken te wijzen op ‘hun verantwoordelijkheid in de teloorgang van de planeet’, plant Extinction Rebellion Gent zaterdag een sit-in op de Kouter in Gent,...
Read more...
Meer dan 10.000 gezinnen in Oost-Vlaanderen hebben vrijdag een tijdje zonder stroom gezeten. Fluvius onderzoekt wat er precies is misgegaan.
Read more...
In Nederland roepen een tiental Joodse organisaties op tot een diepgaand onderzoek naar de stoet van Aalst Carnaval. De oproep werd ondertekend door Kamerleden van...
Read more...
Voor de vierde keer op een rij krijgen we een onstuimig weekend. Wie gehoopt had om de laatste dagen van de krokusvakantie nog eens met...
Read more...
Wordt het coronavirus de trigger voor onze politici om hun loopgraven te verlaten en echt aan de vorming van een federale regering te beginnen? Speelt...
Read more...
Het lijkt maar een kwestie van aftellen tot de volgende coronabesmetting opduikt op Belgische bodem. Dat nieuws zal dan komen uit het lab van viroloog...
Read more...
CD&V-voorzitter Joachim Coens zegt dat er een ‘slagkrachtige regering' nodig is om de economische impact van het coronavirus aan te pakken.
Read more...
De krokusvakantie loopt op zijn einde en was niet voor iedereen zorgeloos. Reisbijstandorganisatie VAB kreeg ruim een vijfde meer oproepen voor skiongevallen dan vorig jaar....
Read more...





Wanneer een wandelpad wordt aangelegd en het loopt langs een afgrond, en er wordt niet gewaarschuwd voor het gevaar, dan wordt degene die dat pad heeft aangelegd er aansprakelijk voor gesteld wanneer het mis gaat. Het kan dus zeer kwalijk zijn om anderen niet te wijzen op een gevaar dat er werkelijk is.


Afgelopen januari bezocht ik een conferentie voor predikanten in Engeland. Eén van de sprekers ging op een gegeven moment in op de vraag: ‘Waarom zijn de Engelsen er mee gestopt om naar de kerk te gaan?’ In het beantwoorden van die vraag haalde hij de historicus Michael Watts aan die daar het volgende over geschreven heeft.

In het Engeland van de 19e eeuw gingen erg veel mensen naar de kerk. Twee belangrijke factoren speelden daar een grote rol in: ten eerste het onderwijs dat de Anglicaanse Kerk gaf, ten tweede de evangelisatie die door de meer vrije kerken (in Engeland: the Nonconformists) werd gedaan.

De Anglicaanse Kerk heeft het fundament gelegd voor een opwekking door bij veel mannen en vrouwen, en in het bijzonder bij jongens en meisjes, het besef aan te wakkeren dat het erg belangrijk is om je aan een strikte morele norm te houden, en dat wanneer je afdwaalt van deze norm je gestraft zult worden met eeuwige verdoemenis. Degenen die probeerden zich aan deze norm te houden, kwamen er achter dat zij ‘gezondigd hadden en de heerlijkheid van God misten’.

Daarna waren de Nonconformists of ‘Evangelicals’ aan zet om er op te wijzen dat het mogelijk is niet naar de hel te gaan, door geloof in het offer dat Christus voor zondaren heeft gebracht aan het kruis van Golgotha.

Deze historicus, Michael Watts, heeft 670 getuigenissen onderzocht van mensen die in de 19e eeuw bij de Evangelicals tot bekering zijn gekomen. Daaruit bleek dat de hoofdreden waarom deze mannen en vrouwen zijn ingegaan op de Evangelische boodschap angst was: angst voor de dood, angst voor het oordeel, angst voor de hel. Deze angst was in het bijzonder een sterke kracht onder gemeenschappen van mijnwerkers en vissers, die als broodwinners voortdurend werden blootgesteld aan gevaar en... plotselinge dood.


Liberale theologie

Vanaf 1880 is de kerkverlating op gang gekomen, onder invloed van de theorie van Darwin en de Hogere Schriftkritiek (liberale theologie). Daarover schrijft Watts het volgende (vertaling OL): ‘Het liberale christendom heeft de kerken niet voller gemaakt, het heeft ertoe geleid dat zij zijn leeg gelopen. Door gas terug te nemen op de leer van het toekomstige oordeel, door het vuur van de hel te doven, hebben Engelse christenen overboord gegooid wat in de eerste helft van de 19e eeuw hun meest effectieve argument was geweest voor het winnen van mensen voor het geloof. De liberalisering van het christendom had als doel om het geloof relevant te maken voor mannen en vrouwen van de moderne wereld. Het had daarentegen als gevolg dat de kerken irrelevant werden voor de mannen en vrouwen van de 20e eeuw.’

Een ander citaat: ‘Hoe kunnen wij een uitleg geven aan het verschil tussen de religieuze geschiedenissen van Engeland en de Verenigde Staten? Het antwoord lijkt te zijn dat Amerikaanse kerken, veel meer dan Engelse kerken, hebben vastgehouden aan de leer die had geleid tot een opleving van het geloof in beide landen in de eerste helft van de 19e eeuw: de leer van de zondigheid van de mens en van zijn uiteindelijke ondergang in het vuur van de hel, tenzij hij gered wordt door het vergoten bloed op Golgotha.’


Reële angst

Het voorgaande valt ons waarschijnlijk rauw op ons dak. Vooral wat deze historicus zegt over de reden waarom veel mensen in die tijd tot geloof kwamen, namelijk uit angst om verloren te gaan. Heel wat keren heb ik mensen in onze tijd horen zeggen dat het verkeerd zou zijn om mensen bang te maken voor de hel en dat het verkeerd is wanneer mensen uit angst tot geloof komen. Ik meen dat ik dat vroeger zelf ook wel heb gezegd.

Maar toch, als het waar is dat mensen voor eeuwig verloren gaan zonder Christus, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij daar bang voor worden? Als het waar is dat je vanaf een hoge berg 300 meter naar beneden kan vallen, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij er voor zorgen dat dat niet zal gebeuren? Is het verkeerd om bang te zijn voor een hoogte die je je leven kan kosten? Sommige angsten zijn toch reëel en hebben toch een hele positieve uitwerking?


Emotiecultuur

Bijbelgetrouwe kerken in ons land, Reformatorisch en Evangelisch, hebben het theologische liberalisme buiten de deur gehouden. Het proces dat hierboven beschreven wordt, dat heeft geleid tot kerkverlating op grote schaal, is aan deze kerken voorbij gegaan.

Toch dreigt nu in tweede instantie hetzelfde te gebeuren, ook in bijbelgetrouw Nederland. Nu echter niet vanwege het theologische liberalisme, maar vanwege de emotiecultuur van onze tijd. Die cultuur komt de kerken binnen en leidt tot een ver-psychologisering van het Evangelie. De boodschap moet vooral therapeutische waarde hebben, moet vooral de eigenwaarde van de mens bevestigen, moet vooral verzachting geven van de emotionele pijn waar wij allemaal mee te maken hebben.

In die boodschap is vanzelfsprekend weinig tot geen ruimte voor een prediking die gaat over het eeuwige oordeel, de hel en angst voor de hel. Daarom wordt er zo weinig over gesproken in onze tijd. En zelf heb ik daar jaren lang ook nauwelijks over gepreekt. Wanneer ik het tegenwoordig wel doe, merk ik dat er onder de hoorders al snel een scheiding van geesten plaatsvindt.


Valse profeten

De persoon van Jeremia komt mij elke keer in gedachten. Hij ontving het woord van God, dat het oordeel aanstaande was. Bijna alle andere profeten brachten alleen maar een positieve boodschap en predikten: Vrede! Vrede! Maar er was geen vrede. Zij waren valse profeten. Het gevaar voor ons is dat wij met z'n allen ook valse profeten worden onder invloed van de emotiecultuur, met haar bijna afgodische nadruk op de menselijke eigenwaarde. Misschien geloven wij theoretisch nog wel in het oordeel, maar geloven wij ook met ons hele hart dat mensen zonder Christus naar de hel gaan? Jeremia was tot op zijn botten overtuigd van het aanstaande oordeel, en daar leed hij ook onder. Hij dacht aan de toekomst. Hij keek niet alleen naar het hier en nu, maar had van de Heer zicht op de toekomst gekregen.

Iedere Christen heeft door het evangelie zicht op de toekomst gekregen: ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven; maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem’ (Joh. 3:36). Na dit leven zijn er maar twee mogelijkheden. Daarom is het Evangelie ons zo tot troost. De oproep die door het Evangelie tot ieder mens komt is deze: ontvlucht het oordeel dat aanstaande is, ontvlucht de toekomende toorn! Het Goede Nieuws is eerst en vooral dat het mogelijk is om onder het oordeel vandaan te komen. Jezus is Degene die redt. Waarvan eigenlijk? Van het toekomstige oordeel dat over deze wereld zal komen.


Hier en nu

Juist wanneer wij zicht hebben op de eeuwige zaligheid die ons in het evangelie wordt aangeboden wordt het evangelie ook relevant voor het hier en nu. Juist wanneer je weet dat je op weg bent naar de hemel zal je in dit leven in staat zijn om offers te brengen en daardoor heldendaden te verrichten. Mozes was bereid om met het volk van God kwaad te verdragen in plaats van tijdelijk van de zonde te genieten, hij beschouwde de smaad van Christus grotere rijkdom dan de schatten van Egypte, ‘want hij hield de blik gericht op de vergelding’ (Hebr. 11:26).

C.S. Lewis heeft geschreven: ‘Engelse evangelisten die een einde maakten aan de slavenhandel, hebben allemaal hun stempel op de aarde gedrukt, juist omdat ze in gedachten bezig waren met de hemel. Het is sinds de christenen op grote schaal gestopt zijn met nadenken over de volgende wereld, dat ze zo ineffectief in deze wereld zijn geworden.’

Uit biografieën blijkt elke keer weer dat mensen door het geloof tot bijzondere daden zijn gekomen, omdat ze leefden met de blik gericht op de eeuwigheid. Jezus is ons hier nog het allermeest in voorgegaan. Hij heeft het kruis kunnen dragen, zich niet laten afschrikken door de schande die het kruis met zich meebracht, omdat Hij zijn blik gericht hield op ‘de vreugde welke voor Hem lag’ (Hebr. 12:2).


Op koers

In navolging van Christus, die leefde vanuit het perspectief op de eeuwigheid, hebben talloze mannen en vrouwen door de eeuwen zichzelf op een bijzondere wijze opgeofferd, omdat zij hun aardse leven niet lief hadden tot in de dood (Openb. 12:11). Ook met het oog op vergeving is eeuwigheidsperspectief van belang: Als God straks wraak zal nemen, hoef ik dat hier en nu niet te doen. Ook met het oog op het genieten van de dingen van dit voorbijgaande leven is eeuwigheidsperspectief van belang: alleen als ik weet dat het beste straks nog zal komen kan hier en nu werkelijk van de dingen genieten, omdat de vergankelijkheid van dit aardse bestaan mij geen angst meer aanjaagt. Kortom, neem het eeuwigheidsperspectief weg en er blijft niet veel meer over van de prikkel het Evangelie te verkondigen, de inspiratie jezelf op te offeren, de bereidheid te vergeven en de rust om werkelijk van het leven te kunnen genieten. Wanneer je echter de blik gericht houdt op de vergelding, blijf je op koers.


Oscar Lohuis is predikant en publicist, zie ook www.goednieuws.info.

 

Uit: De Oogst van maart 2010

Wanneer een wandelpad wordt aangelegd en het loopt langs een afgrond, en er wordt niet gewaarschuwd voor het gevaar, dan wordt degene die dat pad heeft aangelegd er aansprakelijk voor gesteld wanneer het mis gaat. Het kan dus zeer kwalijk zijn om anderen niet te wijzen op een gevaar dat er werkelijk is.


Afgelopen januari bezocht ik een conferentie voor predikanten in Engeland. Eén van de sprekers ging op een gegeven moment in op de vraag: ‘Waarom zijn de Engelsen er mee gestopt om naar de kerk te gaan?’ In het beantwoorden van die vraag haalde hij de historicus Michael Watts aan die daar het volgende over geschreven heeft.

In het Engeland van de 19e eeuw gingen erg veel mensen naar de kerk. Twee belangrijke factoren speelden daar een grote rol in: ten eerste het onderwijs dat de Anglicaanse Kerk gaf, ten tweede de evangelisatie die door de meer vrije kerken (in Engeland: the Nonconformists) werd gedaan.

De Anglicaanse Kerk heeft het fundament gelegd voor een opwekking door bij veel mannen en vrouwen, en in het bijzonder bij jongens en meisjes, het besef aan te wakkeren dat het erg belangrijk is om je aan een strikte morele norm te houden, en dat wanneer je afdwaalt van deze norm je gestraft zult worden met eeuwige verdoemenis. Degenen die probeerden zich aan deze norm te houden, kwamen er achter dat zij ‘gezondigd hadden en de heerlijkheid van God misten’.

Daarna waren de Nonconformists of ‘Evangelicals’ aan zet om er op te wijzen dat het mogelijk is niet naar de hel te gaan, door geloof in het offer dat Christus voor zondaren heeft gebracht aan het kruis van Golgotha.

Deze historicus, Michael Watts, heeft 670 getuigenissen onderzocht van mensen die in de 19e eeuw bij de Evangelicals tot bekering zijn gekomen. Daaruit bleek dat de hoofdreden waarom deze mannen en vrouwen zijn ingegaan op de Evangelische boodschap angst was: angst voor de dood, angst voor het oordeel, angst voor de hel. Deze angst was in het bijzonder een sterke kracht onder gemeenschappen van mijnwerkers en vissers, die als broodwinners voortdurend werden blootgesteld aan gevaar en... plotselinge dood.


Liberale theologie

Vanaf 1880 is de kerkverlating op gang gekomen, onder invloed van de theorie van Darwin en de Hogere Schriftkritiek (liberale theologie). Daarover schrijft Watts het volgende (vertaling OL): ‘Het liberale christendom heeft de kerken niet voller gemaakt, het heeft ertoe geleid dat zij zijn leeg gelopen. Door gas terug te nemen op de leer van het toekomstige oordeel, door het vuur van de hel te doven, hebben Engelse christenen overboord gegooid wat in de eerste helft van de 19e eeuw hun meest effectieve argument was geweest voor het winnen van mensen voor het geloof. De liberalisering van het christendom had als doel om het geloof relevant te maken voor mannen en vrouwen van de moderne wereld. Het had daarentegen als gevolg dat de kerken irrelevant werden voor de mannen en vrouwen van de 20e eeuw.’

Een ander citaat: ‘Hoe kunnen wij een uitleg geven aan het verschil tussen de religieuze geschiedenissen van Engeland en de Verenigde Staten? Het antwoord lijkt te zijn dat Amerikaanse kerken, veel meer dan Engelse kerken, hebben vastgehouden aan de leer die had geleid tot een opleving van het geloof in beide landen in de eerste helft van de 19e eeuw: de leer van de zondigheid van de mens en van zijn uiteindelijke ondergang in het vuur van de hel, tenzij hij gered wordt door het vergoten bloed op Golgotha.’


Reële angst

Het voorgaande valt ons waarschijnlijk rauw op ons dak. Vooral wat deze historicus zegt over de reden waarom veel mensen in die tijd tot geloof kwamen, namelijk uit angst om verloren te gaan. Heel wat keren heb ik mensen in onze tijd horen zeggen dat het verkeerd zou zijn om mensen bang te maken voor de hel en dat het verkeerd is wanneer mensen uit angst tot geloof komen. Ik meen dat ik dat vroeger zelf ook wel heb gezegd.

Maar toch, als het waar is dat mensen voor eeuwig verloren gaan zonder Christus, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij daar bang voor worden? Als het waar is dat je vanaf een hoge berg 300 meter naar beneden kan vallen, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij er voor zorgen dat dat niet zal gebeuren? Is het verkeerd om bang te zijn voor een hoogte die je je leven kan kosten? Sommige angsten zijn toch reëel en hebben toch een hele positieve uitwerking?


Emotiecultuur

Bijbelgetrouwe kerken in ons land, Reformatorisch en Evangelisch, hebben het theologische liberalisme buiten de deur gehouden. Het proces dat hierboven beschreven wordt, dat heeft geleid tot kerkverlating op grote schaal, is aan deze kerken voorbij gegaan.

Toch dreigt nu in tweede instantie hetzelfde te gebeuren, ook in bijbelgetrouw Nederland. Nu echter niet vanwege het theologische liberalisme, maar vanwege de emotiecultuur van onze tijd. Die cultuur komt de kerken binnen en leidt tot een ver-psychologisering van het Evangelie. De boodschap moet vooral therapeutische waarde hebben, moet vooral de eigenwaarde van de mens bevestigen, moet vooral verzachting geven van de emotionele pijn waar wij allemaal mee te maken hebben.

In die boodschap is vanzelfsprekend weinig tot geen ruimte voor een prediking die gaat over het eeuwige oordeel, de hel en angst voor de hel. Daarom wordt er zo weinig over gesproken in onze tijd. En zelf heb ik daar jaren lang ook nauwelijks over gepreekt. Wanneer ik het tegenwoordig wel doe, merk ik dat er onder de hoorders al snel een scheiding van geesten plaatsvindt.


Valse profeten

De persoon van Jeremia komt mij elke keer in gedachten. Hij ontving het woord van God, dat het oordeel aanstaande was. Bijna alle andere profeten brachten alleen maar een positieve boodschap en predikten: Vrede! Vrede! Maar er was geen vrede. Zij waren valse profeten. Het gevaar voor ons is dat wij met z'n allen ook valse profeten worden onder invloed van de emotiecultuur, met haar bijna afgodische nadruk op de menselijke eigenwaarde. Misschien geloven wij theoretisch nog wel in het oordeel, maar geloven wij ook met ons hele hart dat mensen zonder Christus naar de hel gaan? Jeremia was tot op zijn botten overtuigd van het aanstaande oordeel, en daar leed hij ook onder. Hij dacht aan de toekomst. Hij keek niet alleen naar het hier en nu, maar had van de Heer zicht op de toekomst gekregen.

Iedere Christen heeft door het evangelie zicht op de toekomst gekregen: ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven; maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem’ (Joh. 3:36). Na dit leven zijn er maar twee mogelijkheden. Daarom is het Evangelie ons zo tot troost. De oproep die door het Evangelie tot ieder mens komt is deze: ontvlucht het oordeel dat aanstaande is, ontvlucht de toekomende toorn! Het Goede Nieuws is eerst en vooral dat het mogelijk is om onder het oordeel vandaan te komen. Jezus is Degene die redt. Waarvan eigenlijk? Van het toekomstige oordeel dat over deze wereld zal komen.


Hier en nu

Juist wanneer wij zicht hebben op de eeuwige zaligheid die ons in het evangelie wordt aangeboden wordt het evangelie ook relevant voor het hier en nu. Juist wanneer je weet dat je op weg bent naar de hemel zal je in dit leven in staat zijn om offers te brengen en daardoor heldendaden te verrichten. Mozes was bereid om met het volk van God kwaad te verdragen in plaats van tijdelijk van de zonde te genieten, hij beschouwde de smaad van Christus grotere rijkdom dan de schatten van Egypte, ‘want hij hield de blik gericht op de vergelding’ (Hebr. 11:26).

C.S. Lewis heeft geschreven: ‘Engelse evangelisten die een einde maakten aan de slavenhandel, hebben allemaal hun stempel op de aarde gedrukt, juist omdat ze in gedachten bezig waren met de hemel. Het is sinds de christenen op grote schaal gestopt zijn met nadenken over de volgende wereld, dat ze zo ineffectief in deze wereld zijn geworden.’

Uit biografieën blijkt elke keer weer dat mensen door het geloof tot bijzondere daden zijn gekomen, omdat ze leefden met de blik gericht op de eeuwigheid. Jezus is ons hier nog het allermeest in voorgegaan. Hij heeft het kruis kunnen dragen, zich niet laten afschrikken door de schande die het kruis met zich meebracht, omdat Hij zijn blik gericht hield op ‘de vreugde welke voor Hem lag’ (Hebr. 12:2).


Op koers

In navolging van Christus, die leefde vanuit het perspectief op de eeuwigheid, hebben talloze mannen en vrouwen door de eeuwen zichzelf op een bijzondere wijze opgeofferd, omdat zij hun aardse leven niet lief hadden tot in de dood (Openb. 12:11). Ook met het oog op vergeving is eeuwigheidsperspectief van belang: Als God straks wraak zal nemen, hoef ik dat hier en nu niet te doen. Ook met het oog op het genieten van de dingen van dit voorbijgaande leven is eeuwigheidsperspectief van belang: alleen als ik weet dat het beste straks nog zal komen kan hier en nu werkelijk van de dingen genieten, omdat de vergankelijkheid van dit aardse bestaan mij geen angst meer aanjaagt. Kortom, neem het eeuwigheidsperspectief weg en er blijft niet veel meer over van de prikkel het Evangelie te verkondigen, de inspiratie jezelf op te offeren, de bereidheid te vergeven en de rust om werkelijk van het leven te kunnen genieten. Wanneer je echter de blik gericht houdt op de vergelding, blijf je op koers.


Oscar Lohuis is predikant en publicist, zie ook www.goednieuws.info.

 

Uit: De Oogst van maart 2010