Algemeen Nieuws

Nieuws Rijksoverheid

Het is van het grootste belang dat Nederland zich goed blijft voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. De grote uitdaging...
Read more...
Wat zijn Nederlandse topinnovaties die wereldwijde problemen oplossen én bijdragen aan onze economie? En Nederland zo mondiaal op de kaart...
Read more...
Op internet is het wijzigingsvoorstel Besluit SUWI gepubliceerd. Het wijzigingsbesluit is een uitwerking van de aanpak ‘het breed offensief’ van...
Read more...
Op Prinsjesdag zijn in de septembercirculaire de nieuwe cijfers bekend gemaakt over de ontwikkeling van het gemeentefonds en het provinciefonds....
Read more...
Geopolitieke en economische machtsverschuivingen vergroten de onzekerheid en onvoorspelbaarheid om ons heen. Zo is er nog steeds geen duidelijkheid over...
Read more...
Werk maken van de overgang naar kringlooplandbouw en een duurzame visserij. Dat staat voor het ministerie van Landbouw, Natuur en...
Read more...

Google Nieuws

Narcoterreur is aanval op de rechtsstaat | Binnenland Telegraaf.nlAdvocaat van kroongetuige Nabil B. geliquideerd in Amsterdam NU.nlPeter R. de Vries in tranen:...
Read more...
Slachtoffer schietpartij Zuidoost overleden | Amsterdam AD.nlSlachtoffer overleden na beschieting van voertuig in Amsterdam-Zuidoost NU.nlOpnieuw schietpartij in Amsterdam: slachtoffer overleden | Binnenland...
Read more...
Zo'n moord zag Nederland nog niet NRCGrapperhaus: NCTV helpt bij klopjacht op moordenaar advocaat Telegraaf.nlNCTV richt team op voor beveiliging na dood...
Read more...
Hét telefoongesprek tussen Femke Halsema en haar spindoctor Louk Draaibaar ThePostOnline'We moeten deze situatie gebruiken om jouw imago op gebied orde en...
Read more...
Grapperhaus: NCTV betrokken bij onderzoek naar moord op advocaat AD.nlMinister Ferd Grapperhaus laat weten dat de NCTV betrokken is bij het onderzoek...
Read more...
Mag je een onklaar gemaakt wapen in bezit hebben? Dit zijn de regels RTL NieuwsVideo: Robert Jensen openbaart meer 'leugens' in brief...
Read more...

RD Buitenland

Vertrokken, verjaagd en vermoord – het ooit zo bruisende Joodse leven in Oost-Europa stierf uit en verdween definitief met de Holocaust. Maar oude tijden herleven....
Read more...
De voorman van de grootste Britse oppositiepartij wil een nieuw brexitreferendum houden als zijn partij de volgende landelijke verkiezingen wint. Kiezers kunnen zich dan nogmaals...
Read more...
De Israëlische politicus Benny Gantz van de beweging Blauw en Wit lijkt met 32 zetels één zetel meer te behalen dan de partij van de...
Read more...
Van alle kanten wordt premier Johnson deze week ondervraagd. Zowel het Europees Parlement als het Britse hof voelt de Britse regering aan de tand.
Read more...
Israël krijgt mogelijk een kabinet van nationale eenheid. Dat lijkt de meest waarschijnlijke uitkomst van de verkiezingen van dinsdag.
Read more...
Saudi-Arabië neemt deel aan de internationale missie onder leiding van de Verenigde Staten om de scheepvaart te beschermen in de Straat van Hormuz. Het Saudische...
Read more...
De Israëlische leider Benny Gantz van het centrumlinkse blok Blauw en Wit zegt dat de onderhandelingen met andere partijen al zijn begonnen om een nieuwe...
Read more...
De Spaanse premier Pedro Sanchez heeft dinsdag voor de vierde keer in vier jaar tijd nieuwe verkiezingen uitgeroepen. De stembusgang zal op 10 november zijn....
Read more...
Dat wachtlijsten een groot probleem zijn in de Italiaanse gezondheidszorg erkent ook de regering. Ze hebben een heus plan van aanpak ingesteld: ”Piano Nazionale di...
Read more...

RD Nederland

Een voertuig is woensdagavond beschoten op de Langbroekdreef in Amsterdam-Zuidoost. Daardoor viel een gewonde, meldt de politie. Twee verdachten gingen er op een scooter vandoor...
Read more...
In de Amsterdamse gemeenteraad werd woensdag een motie van wantrouwen ingediend tegen wethouder Marieke van Doorninck (duurzaamheid). De oppositie vond dat zij de raad onvolledig...
Read more...
Nederland is in beroering om de moord op advocaat Derk Wiersum (44), raadsman van Nabil B. Die kroongetuige legde belastende verklaringen af tegen de voortvluchtige...
Read more...
In Opheusden wordt vrijdag een gedenkteken onthuld voor de zestien geallieerde vliegtuigen die in de Tweede Wereldoorlog op grondgebied van Neder-Betuwe neerstortten. Van de 132...
Read more...
De Nederlandse Orde van Advocaten roept advocatenkantoren en gerechtsgebouwen op donderdag de vlag halfstok te hangen. Op die manier wil de orde de woensdag doodgeschoten...
Read more...
Naar aanleiding van de moord op de advocaat van kroongetuige Nabil B. is een speciaal team samengesteld onder regie van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en...
Read more...
Een ongekende aanval op de rechtsstaat. Een aanslag die een nieuwe fase in de strijd tegen de zware misdaad inluidt. De moord woensdag op de...
Read more...
De liquidatie van de advocaat van kroongetuige Nabil. B, Derk Wiersum (44), zorgt voor een schokgolf in Nederland. „Zeer verontrustend”, aldus premier Mark Rutte over...
Read more...
Een Boeing 737 heeft begin deze maand geprobeerd op te stijgen vanaf een taxibaan op Schiphol. De luchtverkeersleiding had net op tijd in de gaten...
Read more...

De Standaard

Zo’n 2.100 leden van de Congolese diaspora hebben de Congolese president Félix Tshisekedi woensdagavond een triomfantelijke ontvangst gegeven in Paleis 12 van Brussels Expo.
Read more...
Volgens ontslagnemend minister van Justitie Koen Geens beschouwt de Staatsveiligheid de Leuvense Al Ihsaan-moskee ‘globaal genomen’ niet als extremistisch. Dat zei de minister woensdag in...
Read more...
De doortocht van Galatasaray-supporters door de Brugse binnenstad ging niet onopgemerkt voorbij. De politie escorteerde de duizenden fans van op de Brugse Markt, en daarbij...
Read more...
Koning Filip was woensdag aanwezig bij een herdenkingsviering van de bevrijding in het fort van Breendonk bij Antwerpen. In de video hierboven ziet u de...
Read more...
‘Wij zijn bereid om water bij de wijn te doen, maar er moet nog wel wijn zitten in wat rest’, schetste N-VA-kopstuk Theo Francken vanmiddag...
Read more...
De defensiestaf heeft beslist tijdelijk 120 Lynx-voertuigen uit dienst te nemen. Tijdens inspecties zijn scheuren vastgesteld in het chassis van enkele voertuigen. ‘De veiligheid primeert...
Read more...
Al meer dan twee maanden zamelde Team Pia geld in om het dure geneesmiddel Zolgensma te kunnen betalen voor de kleine Pia. De overweldigende reactie...
Read more...
De Spanjaarden moeten een half jaar na de verkiezingen opnieuw gaan stemmen. In België kunnen de federale onderhandelaars desnoods nog jaren voortdoen, zonder deadline. ‘Een...
Read more...
Het Hof van Cassatie heeft het cassatieberoep verworpen van Nacer Bendrer, die veroordeeld werd door het hof van assisen tot vijftien jaar cel als mededader...
Read more...
In het proces tegen Bo Coolsaet (80) heeft het openbaar ministerie de vrijspraak gevraagd. De bekende uroloog staat terecht voor een verkrachtingszaak uit 2006.
Read more...





Wanneer een wandelpad wordt aangelegd en het loopt langs een afgrond, en er wordt niet gewaarschuwd voor het gevaar, dan wordt degene die dat pad heeft aangelegd er aansprakelijk voor gesteld wanneer het mis gaat. Het kan dus zeer kwalijk zijn om anderen niet te wijzen op een gevaar dat er werkelijk is.


Afgelopen januari bezocht ik een conferentie voor predikanten in Engeland. Eén van de sprekers ging op een gegeven moment in op de vraag: ‘Waarom zijn de Engelsen er mee gestopt om naar de kerk te gaan?’ In het beantwoorden van die vraag haalde hij de historicus Michael Watts aan die daar het volgende over geschreven heeft.

In het Engeland van de 19e eeuw gingen erg veel mensen naar de kerk. Twee belangrijke factoren speelden daar een grote rol in: ten eerste het onderwijs dat de Anglicaanse Kerk gaf, ten tweede de evangelisatie die door de meer vrije kerken (in Engeland: the Nonconformists) werd gedaan.

De Anglicaanse Kerk heeft het fundament gelegd voor een opwekking door bij veel mannen en vrouwen, en in het bijzonder bij jongens en meisjes, het besef aan te wakkeren dat het erg belangrijk is om je aan een strikte morele norm te houden, en dat wanneer je afdwaalt van deze norm je gestraft zult worden met eeuwige verdoemenis. Degenen die probeerden zich aan deze norm te houden, kwamen er achter dat zij ‘gezondigd hadden en de heerlijkheid van God misten’.

Daarna waren de Nonconformists of ‘Evangelicals’ aan zet om er op te wijzen dat het mogelijk is niet naar de hel te gaan, door geloof in het offer dat Christus voor zondaren heeft gebracht aan het kruis van Golgotha.

Deze historicus, Michael Watts, heeft 670 getuigenissen onderzocht van mensen die in de 19e eeuw bij de Evangelicals tot bekering zijn gekomen. Daaruit bleek dat de hoofdreden waarom deze mannen en vrouwen zijn ingegaan op de Evangelische boodschap angst was: angst voor de dood, angst voor het oordeel, angst voor de hel. Deze angst was in het bijzonder een sterke kracht onder gemeenschappen van mijnwerkers en vissers, die als broodwinners voortdurend werden blootgesteld aan gevaar en... plotselinge dood.


Liberale theologie

Vanaf 1880 is de kerkverlating op gang gekomen, onder invloed van de theorie van Darwin en de Hogere Schriftkritiek (liberale theologie). Daarover schrijft Watts het volgende (vertaling OL): ‘Het liberale christendom heeft de kerken niet voller gemaakt, het heeft ertoe geleid dat zij zijn leeg gelopen. Door gas terug te nemen op de leer van het toekomstige oordeel, door het vuur van de hel te doven, hebben Engelse christenen overboord gegooid wat in de eerste helft van de 19e eeuw hun meest effectieve argument was geweest voor het winnen van mensen voor het geloof. De liberalisering van het christendom had als doel om het geloof relevant te maken voor mannen en vrouwen van de moderne wereld. Het had daarentegen als gevolg dat de kerken irrelevant werden voor de mannen en vrouwen van de 20e eeuw.’

Een ander citaat: ‘Hoe kunnen wij een uitleg geven aan het verschil tussen de religieuze geschiedenissen van Engeland en de Verenigde Staten? Het antwoord lijkt te zijn dat Amerikaanse kerken, veel meer dan Engelse kerken, hebben vastgehouden aan de leer die had geleid tot een opleving van het geloof in beide landen in de eerste helft van de 19e eeuw: de leer van de zondigheid van de mens en van zijn uiteindelijke ondergang in het vuur van de hel, tenzij hij gered wordt door het vergoten bloed op Golgotha.’


Reële angst

Het voorgaande valt ons waarschijnlijk rauw op ons dak. Vooral wat deze historicus zegt over de reden waarom veel mensen in die tijd tot geloof kwamen, namelijk uit angst om verloren te gaan. Heel wat keren heb ik mensen in onze tijd horen zeggen dat het verkeerd zou zijn om mensen bang te maken voor de hel en dat het verkeerd is wanneer mensen uit angst tot geloof komen. Ik meen dat ik dat vroeger zelf ook wel heb gezegd.

Maar toch, als het waar is dat mensen voor eeuwig verloren gaan zonder Christus, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij daar bang voor worden? Als het waar is dat je vanaf een hoge berg 300 meter naar beneden kan vallen, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij er voor zorgen dat dat niet zal gebeuren? Is het verkeerd om bang te zijn voor een hoogte die je je leven kan kosten? Sommige angsten zijn toch reëel en hebben toch een hele positieve uitwerking?


Emotiecultuur

Bijbelgetrouwe kerken in ons land, Reformatorisch en Evangelisch, hebben het theologische liberalisme buiten de deur gehouden. Het proces dat hierboven beschreven wordt, dat heeft geleid tot kerkverlating op grote schaal, is aan deze kerken voorbij gegaan.

Toch dreigt nu in tweede instantie hetzelfde te gebeuren, ook in bijbelgetrouw Nederland. Nu echter niet vanwege het theologische liberalisme, maar vanwege de emotiecultuur van onze tijd. Die cultuur komt de kerken binnen en leidt tot een ver-psychologisering van het Evangelie. De boodschap moet vooral therapeutische waarde hebben, moet vooral de eigenwaarde van de mens bevestigen, moet vooral verzachting geven van de emotionele pijn waar wij allemaal mee te maken hebben.

In die boodschap is vanzelfsprekend weinig tot geen ruimte voor een prediking die gaat over het eeuwige oordeel, de hel en angst voor de hel. Daarom wordt er zo weinig over gesproken in onze tijd. En zelf heb ik daar jaren lang ook nauwelijks over gepreekt. Wanneer ik het tegenwoordig wel doe, merk ik dat er onder de hoorders al snel een scheiding van geesten plaatsvindt.


Valse profeten

De persoon van Jeremia komt mij elke keer in gedachten. Hij ontving het woord van God, dat het oordeel aanstaande was. Bijna alle andere profeten brachten alleen maar een positieve boodschap en predikten: Vrede! Vrede! Maar er was geen vrede. Zij waren valse profeten. Het gevaar voor ons is dat wij met z'n allen ook valse profeten worden onder invloed van de emotiecultuur, met haar bijna afgodische nadruk op de menselijke eigenwaarde. Misschien geloven wij theoretisch nog wel in het oordeel, maar geloven wij ook met ons hele hart dat mensen zonder Christus naar de hel gaan? Jeremia was tot op zijn botten overtuigd van het aanstaande oordeel, en daar leed hij ook onder. Hij dacht aan de toekomst. Hij keek niet alleen naar het hier en nu, maar had van de Heer zicht op de toekomst gekregen.

Iedere Christen heeft door het evangelie zicht op de toekomst gekregen: ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven; maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem’ (Joh. 3:36). Na dit leven zijn er maar twee mogelijkheden. Daarom is het Evangelie ons zo tot troost. De oproep die door het Evangelie tot ieder mens komt is deze: ontvlucht het oordeel dat aanstaande is, ontvlucht de toekomende toorn! Het Goede Nieuws is eerst en vooral dat het mogelijk is om onder het oordeel vandaan te komen. Jezus is Degene die redt. Waarvan eigenlijk? Van het toekomstige oordeel dat over deze wereld zal komen.


Hier en nu

Juist wanneer wij zicht hebben op de eeuwige zaligheid die ons in het evangelie wordt aangeboden wordt het evangelie ook relevant voor het hier en nu. Juist wanneer je weet dat je op weg bent naar de hemel zal je in dit leven in staat zijn om offers te brengen en daardoor heldendaden te verrichten. Mozes was bereid om met het volk van God kwaad te verdragen in plaats van tijdelijk van de zonde te genieten, hij beschouwde de smaad van Christus grotere rijkdom dan de schatten van Egypte, ‘want hij hield de blik gericht op de vergelding’ (Hebr. 11:26).

C.S. Lewis heeft geschreven: ‘Engelse evangelisten die een einde maakten aan de slavenhandel, hebben allemaal hun stempel op de aarde gedrukt, juist omdat ze in gedachten bezig waren met de hemel. Het is sinds de christenen op grote schaal gestopt zijn met nadenken over de volgende wereld, dat ze zo ineffectief in deze wereld zijn geworden.’

Uit biografieën blijkt elke keer weer dat mensen door het geloof tot bijzondere daden zijn gekomen, omdat ze leefden met de blik gericht op de eeuwigheid. Jezus is ons hier nog het allermeest in voorgegaan. Hij heeft het kruis kunnen dragen, zich niet laten afschrikken door de schande die het kruis met zich meebracht, omdat Hij zijn blik gericht hield op ‘de vreugde welke voor Hem lag’ (Hebr. 12:2).


Op koers

In navolging van Christus, die leefde vanuit het perspectief op de eeuwigheid, hebben talloze mannen en vrouwen door de eeuwen zichzelf op een bijzondere wijze opgeofferd, omdat zij hun aardse leven niet lief hadden tot in de dood (Openb. 12:11). Ook met het oog op vergeving is eeuwigheidsperspectief van belang: Als God straks wraak zal nemen, hoef ik dat hier en nu niet te doen. Ook met het oog op het genieten van de dingen van dit voorbijgaande leven is eeuwigheidsperspectief van belang: alleen als ik weet dat het beste straks nog zal komen kan hier en nu werkelijk van de dingen genieten, omdat de vergankelijkheid van dit aardse bestaan mij geen angst meer aanjaagt. Kortom, neem het eeuwigheidsperspectief weg en er blijft niet veel meer over van de prikkel het Evangelie te verkondigen, de inspiratie jezelf op te offeren, de bereidheid te vergeven en de rust om werkelijk van het leven te kunnen genieten. Wanneer je echter de blik gericht houdt op de vergelding, blijf je op koers.


Oscar Lohuis is predikant en publicist, zie ook www.goednieuws.info.

 

Uit: De Oogst van maart 2010

Wanneer een wandelpad wordt aangelegd en het loopt langs een afgrond, en er wordt niet gewaarschuwd voor het gevaar, dan wordt degene die dat pad heeft aangelegd er aansprakelijk voor gesteld wanneer het mis gaat. Het kan dus zeer kwalijk zijn om anderen niet te wijzen op een gevaar dat er werkelijk is.


Afgelopen januari bezocht ik een conferentie voor predikanten in Engeland. Eén van de sprekers ging op een gegeven moment in op de vraag: ‘Waarom zijn de Engelsen er mee gestopt om naar de kerk te gaan?’ In het beantwoorden van die vraag haalde hij de historicus Michael Watts aan die daar het volgende over geschreven heeft.

In het Engeland van de 19e eeuw gingen erg veel mensen naar de kerk. Twee belangrijke factoren speelden daar een grote rol in: ten eerste het onderwijs dat de Anglicaanse Kerk gaf, ten tweede de evangelisatie die door de meer vrije kerken (in Engeland: the Nonconformists) werd gedaan.

De Anglicaanse Kerk heeft het fundament gelegd voor een opwekking door bij veel mannen en vrouwen, en in het bijzonder bij jongens en meisjes, het besef aan te wakkeren dat het erg belangrijk is om je aan een strikte morele norm te houden, en dat wanneer je afdwaalt van deze norm je gestraft zult worden met eeuwige verdoemenis. Degenen die probeerden zich aan deze norm te houden, kwamen er achter dat zij ‘gezondigd hadden en de heerlijkheid van God misten’.

Daarna waren de Nonconformists of ‘Evangelicals’ aan zet om er op te wijzen dat het mogelijk is niet naar de hel te gaan, door geloof in het offer dat Christus voor zondaren heeft gebracht aan het kruis van Golgotha.

Deze historicus, Michael Watts, heeft 670 getuigenissen onderzocht van mensen die in de 19e eeuw bij de Evangelicals tot bekering zijn gekomen. Daaruit bleek dat de hoofdreden waarom deze mannen en vrouwen zijn ingegaan op de Evangelische boodschap angst was: angst voor de dood, angst voor het oordeel, angst voor de hel. Deze angst was in het bijzonder een sterke kracht onder gemeenschappen van mijnwerkers en vissers, die als broodwinners voortdurend werden blootgesteld aan gevaar en... plotselinge dood.


Liberale theologie

Vanaf 1880 is de kerkverlating op gang gekomen, onder invloed van de theorie van Darwin en de Hogere Schriftkritiek (liberale theologie). Daarover schrijft Watts het volgende (vertaling OL): ‘Het liberale christendom heeft de kerken niet voller gemaakt, het heeft ertoe geleid dat zij zijn leeg gelopen. Door gas terug te nemen op de leer van het toekomstige oordeel, door het vuur van de hel te doven, hebben Engelse christenen overboord gegooid wat in de eerste helft van de 19e eeuw hun meest effectieve argument was geweest voor het winnen van mensen voor het geloof. De liberalisering van het christendom had als doel om het geloof relevant te maken voor mannen en vrouwen van de moderne wereld. Het had daarentegen als gevolg dat de kerken irrelevant werden voor de mannen en vrouwen van de 20e eeuw.’

Een ander citaat: ‘Hoe kunnen wij een uitleg geven aan het verschil tussen de religieuze geschiedenissen van Engeland en de Verenigde Staten? Het antwoord lijkt te zijn dat Amerikaanse kerken, veel meer dan Engelse kerken, hebben vastgehouden aan de leer die had geleid tot een opleving van het geloof in beide landen in de eerste helft van de 19e eeuw: de leer van de zondigheid van de mens en van zijn uiteindelijke ondergang in het vuur van de hel, tenzij hij gered wordt door het vergoten bloed op Golgotha.’


Reële angst

Het voorgaande valt ons waarschijnlijk rauw op ons dak. Vooral wat deze historicus zegt over de reden waarom veel mensen in die tijd tot geloof kwamen, namelijk uit angst om verloren te gaan. Heel wat keren heb ik mensen in onze tijd horen zeggen dat het verkeerd zou zijn om mensen bang te maken voor de hel en dat het verkeerd is wanneer mensen uit angst tot geloof komen. Ik meen dat ik dat vroeger zelf ook wel heb gezegd.

Maar toch, als het waar is dat mensen voor eeuwig verloren gaan zonder Christus, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij daar bang voor worden? Als het waar is dat je vanaf een hoge berg 300 meter naar beneden kan vallen, is het dan verkeerd om mensen daar op te wijzen, opdat zij er voor zorgen dat dat niet zal gebeuren? Is het verkeerd om bang te zijn voor een hoogte die je je leven kan kosten? Sommige angsten zijn toch reëel en hebben toch een hele positieve uitwerking?


Emotiecultuur

Bijbelgetrouwe kerken in ons land, Reformatorisch en Evangelisch, hebben het theologische liberalisme buiten de deur gehouden. Het proces dat hierboven beschreven wordt, dat heeft geleid tot kerkverlating op grote schaal, is aan deze kerken voorbij gegaan.

Toch dreigt nu in tweede instantie hetzelfde te gebeuren, ook in bijbelgetrouw Nederland. Nu echter niet vanwege het theologische liberalisme, maar vanwege de emotiecultuur van onze tijd. Die cultuur komt de kerken binnen en leidt tot een ver-psychologisering van het Evangelie. De boodschap moet vooral therapeutische waarde hebben, moet vooral de eigenwaarde van de mens bevestigen, moet vooral verzachting geven van de emotionele pijn waar wij allemaal mee te maken hebben.

In die boodschap is vanzelfsprekend weinig tot geen ruimte voor een prediking die gaat over het eeuwige oordeel, de hel en angst voor de hel. Daarom wordt er zo weinig over gesproken in onze tijd. En zelf heb ik daar jaren lang ook nauwelijks over gepreekt. Wanneer ik het tegenwoordig wel doe, merk ik dat er onder de hoorders al snel een scheiding van geesten plaatsvindt.


Valse profeten

De persoon van Jeremia komt mij elke keer in gedachten. Hij ontving het woord van God, dat het oordeel aanstaande was. Bijna alle andere profeten brachten alleen maar een positieve boodschap en predikten: Vrede! Vrede! Maar er was geen vrede. Zij waren valse profeten. Het gevaar voor ons is dat wij met z'n allen ook valse profeten worden onder invloed van de emotiecultuur, met haar bijna afgodische nadruk op de menselijke eigenwaarde. Misschien geloven wij theoretisch nog wel in het oordeel, maar geloven wij ook met ons hele hart dat mensen zonder Christus naar de hel gaan? Jeremia was tot op zijn botten overtuigd van het aanstaande oordeel, en daar leed hij ook onder. Hij dacht aan de toekomst. Hij keek niet alleen naar het hier en nu, maar had van de Heer zicht op de toekomst gekregen.

Iedere Christen heeft door het evangelie zicht op de toekomst gekregen: ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven; maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem’ (Joh. 3:36). Na dit leven zijn er maar twee mogelijkheden. Daarom is het Evangelie ons zo tot troost. De oproep die door het Evangelie tot ieder mens komt is deze: ontvlucht het oordeel dat aanstaande is, ontvlucht de toekomende toorn! Het Goede Nieuws is eerst en vooral dat het mogelijk is om onder het oordeel vandaan te komen. Jezus is Degene die redt. Waarvan eigenlijk? Van het toekomstige oordeel dat over deze wereld zal komen.


Hier en nu

Juist wanneer wij zicht hebben op de eeuwige zaligheid die ons in het evangelie wordt aangeboden wordt het evangelie ook relevant voor het hier en nu. Juist wanneer je weet dat je op weg bent naar de hemel zal je in dit leven in staat zijn om offers te brengen en daardoor heldendaden te verrichten. Mozes was bereid om met het volk van God kwaad te verdragen in plaats van tijdelijk van de zonde te genieten, hij beschouwde de smaad van Christus grotere rijkdom dan de schatten van Egypte, ‘want hij hield de blik gericht op de vergelding’ (Hebr. 11:26).

C.S. Lewis heeft geschreven: ‘Engelse evangelisten die een einde maakten aan de slavenhandel, hebben allemaal hun stempel op de aarde gedrukt, juist omdat ze in gedachten bezig waren met de hemel. Het is sinds de christenen op grote schaal gestopt zijn met nadenken over de volgende wereld, dat ze zo ineffectief in deze wereld zijn geworden.’

Uit biografieën blijkt elke keer weer dat mensen door het geloof tot bijzondere daden zijn gekomen, omdat ze leefden met de blik gericht op de eeuwigheid. Jezus is ons hier nog het allermeest in voorgegaan. Hij heeft het kruis kunnen dragen, zich niet laten afschrikken door de schande die het kruis met zich meebracht, omdat Hij zijn blik gericht hield op ‘de vreugde welke voor Hem lag’ (Hebr. 12:2).


Op koers

In navolging van Christus, die leefde vanuit het perspectief op de eeuwigheid, hebben talloze mannen en vrouwen door de eeuwen zichzelf op een bijzondere wijze opgeofferd, omdat zij hun aardse leven niet lief hadden tot in de dood (Openb. 12:11). Ook met het oog op vergeving is eeuwigheidsperspectief van belang: Als God straks wraak zal nemen, hoef ik dat hier en nu niet te doen. Ook met het oog op het genieten van de dingen van dit voorbijgaande leven is eeuwigheidsperspectief van belang: alleen als ik weet dat het beste straks nog zal komen kan hier en nu werkelijk van de dingen genieten, omdat de vergankelijkheid van dit aardse bestaan mij geen angst meer aanjaagt. Kortom, neem het eeuwigheidsperspectief weg en er blijft niet veel meer over van de prikkel het Evangelie te verkondigen, de inspiratie jezelf op te offeren, de bereidheid te vergeven en de rust om werkelijk van het leven te kunnen genieten. Wanneer je echter de blik gericht houdt op de vergelding, blijf je op koers.


Oscar Lohuis is predikant en publicist, zie ook www.goednieuws.info.

 

Uit: De Oogst van maart 2010