Economie

Economie 1

Een Italiaanse crisis zou niet overslaan naar de rest van Europa. Dat zegt oud-Eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem vrijdag tegen de Amerikaanse zakenzender CNBC.
Read more...
De stemming onder consumenten is in oktober voor de derde maand op rij minder positief dan een maand eerder, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. Het consumentenvertrouwen daalt 4 punten en komt daarmee uit op 15.
Read more...
Tesla maakt een goedkopere variant van zijn goedkoopste auto, de Model 3. De fabrikant van elektrische auto's kondigde onverwacht de mogelijkheid aan om de wagen met een minder zware batterij te kopen.
Read more...
De Chinese economie is in het derde kwartaal minder sterk gegroeid dan verwacht. Dat komt volgens de Chinese overheid door onder meer een zwakke industriële productie en "een ernstige internationale situatie".
Read more...
De groei van voedingsmiddelenbedrijf Wessanen is in het derde kwartaal teruggelopen. De omzet daalde met 2 procent naar €144,2 mln. Dat maakt het bedrijf van onder meer Zonnatura en Clipper vrijdag voorbeurs bekend in een kwartaalupdate.
Read more...
PayPal is positiever gestemd over de resultaten van dit jaar. De betalingsverwerker verhoogde bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers zijn verwachtingen voor de winst en de omzet. Daarmee overtrof het bedrijf ook de gemiddelde verwachtingen van de kenners.
Read more...
De Verenigde Staten, China, Canada en Mexico willen dat de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een aparte geschillencommissie in het leven roept. Deze commissie moet dan gaan kijken of alle maatregelen die in de handelsoorlog zijn genomen rechtmatig zijn.
Read more...
Ondernemer Marcel Boekhoorn gaat op korte termijn de schuldenlast van winkelketen HEMA verlagen. "Deze loden last zit groei in de weg en belemmert optimaal gebruik van de kracht van het oersterke HEMA", aldus de ondernemer tijdens de persconferentie over zijn overname van de winkelketen.
Read more...
De regering van Italië krijgt tot maandag 12.00 uur de tijd om de Italiaanse ontwerpbegroting van 2019 toe te lichten.
Read more...
Het Amerikaanse techbedrijf Palantir Technologies overweegt een beursgang, waarbij de onderneming gewaardeerd zou worden op 41 miljard dollar.
Read more...

Economie 2

AMSTERDAM (AFN) - De vraag naar de diensten van SBM Offshore is hoger dan eerder werd verwacht. Dat geeft de maritiem dienstverlener de mogelijkheid kieskeuriger orders aan te nemen, waardoor het rendement op opdrachten hoger kan uitvallen. Dat schrijft ING in een analistenrapport, na een gesprek met het Investor Relations-team...
Read more...
AMSTERDAM (AFN) - De inkoop van maximaal 40 miljoen euro aan eigen aandelen die vastgoedinvesteerder Vastned aankondigde, levert meer rendement op dan panden aankopen. Dat zeggen analisten van ING die wijzen op het historisch lage rendement voor winkelpanden.De aandeleninkoop van ongeveer 6,5 procent van de uitstaande aandelen bij de huidige...
Read more...
AMSTERDAM (AFN) - De Amsterdamse aandelenbeurs ging vrijdag licht vooruit. De andere Europese beurzen lieten een gemengd beeld zien. De handel stond in het teken van de Italiaanse begrotingsplannen, het internationale handelsconflict en de bedrijfsresultaten. Op het Damrak werd Wessanen lager gezet na tegenvallende kwartaalcijfers. Kiadis Pharma ging in de...
Read more...
N i e u w bericht, vervangt: Wessanen daalt op Beursplein 5AMSTERDAM (AFN) - De Amsterdamse aandelenbeurs ging vrijdag licht vooruit. De andere Europese beurzen lieten een gemengd beeld zien. De handel stond in het teken van de Italiaanse begrotingsplannen, het internationale handelsconflict en de bedrijfsresultaten. Op het Damrak werd...
Read more...
AMSTERDAM (AFN) - De inkoop van maximaal 40 miljoen euro aan eigen aandelen die vastgoedinvesteerder Vastned aankondigde, levert meer rendement op dan panden aankopen. Dat zeggen analisten van ING die wijzen op het historisch lage rendement voor winkelpanden.De aandeleninkoop van ongeveer 6,5 procent van de uitstaande aandelen bij de huidige...
Read more...
ROTTERDAM (AFN) - Financieel directeur Paul Smits van Havenbedrijf Rotterdam vertrekt aan het einde van zijn termijn. Hij zegt een nieuwe stap in zijn carrière te willen maken. Smits was sinds juni 2011 financieel eindverantwoordelijke bij het Havenbedrijf.Smits, die eerder werkzaam was bij telecombedrijf KPN, legt uiterlijk 1 juni volgend...
Read more...
Dollar in de lift. (ABM FN-Dow Jones) Italië staat aan het eind van deze week stevig in de belangstelling nu Europese Commissie heeft Rome gevraagd een toelichting te geven op zijn begroting voor 2018. Brussel vindt een begrotingstekort van 2,4 procent, waar de Italiaanse regering intern de handen voor op...
Read more...
Kiadis Pharma onderuit. (ABM FN-Dow Jones) De Amsterdamse beurs is vrijdag licht hoger geopend. Kort na opening van de beurzen koerste de AEX 0,2 procent hoger op 524,80 punten. Onder de hoofdfondsen zaten de indexzwaargewichten Royal Dutch Shell en Unilever in de lift met winsten van krap een procent. Berenberg...
Read more...
AMSTERDAM (AFN) - De Amsterdamse aandelenbeurs is vrijdag wat hoger begonnen. De andere Europese beurzen openden gemengd. De handel stond in het teken van de Italiaanse begrotingsplannen, het internationale handelsconflict en de bedrijfsresultaten. Op het Damrak werd Wessanen lager gezet na tegenvallende kwartaalcijfers.De AEX-index op Beursplein 5 noteerde kort na...
Read more...
AMSTERDAM (AFN) - De Amsterdamse aandelenbeurs is vrijdag wat hoger begonnen. De andere Europese beurzen openden gemengd. De handel stond in het teken van de Italiaanse begrotingsplannen, het internationale handelsconflict en de bedrijfsresultaten. Op het Damrak werd Wessanen lager gezet na tegenvallende kwartaalcijfers.De AEX-index op Beursplein 5 noteerde kort na...
Read more...

 

 

Eind jaren 50 tot begin jaren 60 waren een brug tussen de naoorlogse jaren, met haar roep om terug te keren naar de normaliteit en de Beeldenstorm van de late jaren 60: tussen de koudste jaren van de Koude Oorlog en de utopische verwachtingen van 1968. Grote religieuze veranderingen waren reeds onderweg, ook al was nog niet precies duidelijk hoe of wat. De naoorlogse kerkgangopleving kwam tot een eind en in sommige landen daalde de kerkgang al een beetje. De kerkelijke macht en haar morele conservatisme kwam steeds meer onder aanval – meestal nog op indirecte wijze.

 

 

 

In de midden jaren 60 leek voor de Westerse christelijke wereld een tijd van grote verandering aan te breken. Vaticanum II leek de katholieke kerk te gaan hervormen, maar ook grenzen met niet-katholieken te gaan slechten. Nieuwe theologieën, met ‘actie’ in ‘de wereld’ in het vaandel, een ethiek van individuele vrijheid en een positieve blik op de wetenschap vonden support bij vele protestanten. Katholieken en protestanten, politiek betrokken als ze waren, interpreteerden hun activisme nu als een noodzakelijke uitdrukking van hun christelijk geloof. Temidden van de euforie onderschatten veel progressieve christenen de kracht van conservatieve denominaties en conservatieve krachten binnen in hun eigen denominatie. Terwijl de verschillen tussen de verschillende kerkgenootschappen steeds meer aan betekenis verloren, begon de strijd tussen liberalen en conservatieven in de katholieke en de protestantse kerken, en dit zou de kerkgeschiedenis van de laat-20e eeuw gaan bepalen.

De explosieve economische groei en de individuele welvaart van de jaren 60 hebben verreikende gevolgen gehad voor veel aspecten van leven in Westerse samenlevingen, niet in de laatste plaats voor religie. Overwegend christelijke landen gingen in de richting van een religieus pluralisme door de grote schaal niet-christelijke immigratie. De welvaart verzwakte de positie van het christelijk geloof en de kerken op tenminste vier manieren: economische verandering op het platteland ondermijnde de plattelandsculturen die vaak bolwerken van katholicisme waren, waardoor dorpsbewoners onder mee seculiere stedelijke invloeden kwamen te staan. De ontluikende jeugdcultuur zorgde voor een leger van nieuwe mogelijkheden voor adolescenten, en trok hen vaak weg bij aan de kerk gelieerde organisatievormen. Het individualisme claimde het recht om te leven op de eigen manier zonder andermans inmenging. En de samenleving bracht een groot aantal getrainde professionals voort die veel rollen konden overnemen die eerst door priesters, nonnen of andere religieuze werkers werden bekleed. Welvaart legde de basis voor een stemming van innovatie, expansieve optimisme, en soms ook het nemen van risico’s. Het drijfvermogen van de economie was in staat een variëteit van subculturen in de marges van de maatschappij te dragen.

De jaren 60 worden door sommige historici ‘het secularisatie decennium’ genoemd, terwijl anderen het juist een tijd noemen van ‘spirituele opwekking’. Dit contrast zien we in de tegencultuur. Op de korte termijn zien we als meest herkenbare punt dat grote aantallen jonge mensen braken met de kerken waarin ze waren opgegroeid. Op de lange termijn betekende dit dat ze open gingen staan voor een enorme verscheidenheid van nieuwe ideeën. Veel van deze ideeën waren vrij oud, maar tot de jaren 60 waren ze niet wijdverbreid bekend. Zo werd er nieuw leven in geblazen. Populair werd het om elementen uit verschillende tradities en geloven te mixen. Het werd principezaak om iedere vorm van exclusivisme te verwerpen. Een andere erfenis van de jaren 60 is het primaat op de individuele zoektocht van de mens. De voorbijgegane spiritualiteit was vooral ‘dwelling’, nu werd dat ‘seeking’. Deze grote verschuiving vond plaats onder de generatie die geboren is tussen 1944 en 1960.

Aan het eind van de jaren 60 waren de verwachtingen voor snelle en radicale veranderingen in kerk en maatschappij hooggespannen. Christelijke radicalen moesten vaak een dubbele teleurstelling verwerken. Veel van deze radicalen verlieten de kerk. Toch zou het verkeerd zijn de mate van het verlies van de radicalen of de conservatieve heropleving te overdrijven. Velen van hen die door de ideeën en bewegingen van die tijd beïnvloed waren bleven in of keerden terug naar de kerken.

De beweging leed veel ongelukken. Sommigen verlieten haar, maar er bleef ook een nalatenschap achter in de kerk. Ook al vervlogen de utopische verwachten, veel radicale ideeën behielden een plaats in de kerk, hoewel haar plaats wel vaak werd betwist. Anti-racisme, de derde-wereldproblematiek, ecologie en vrede voerden de boventoon op de agenda’s van katholieke en protestantse kerken in de jaren 70 en 80. Theologische en politieke vragen (vaak gerelateerd aan elkaar) verdeelden de kerken diep.

De jaren 60 en 70 waren jaren van crisis voor de kerken in de meeste Westerse landen. Er is onder historici echter geen consensus over wat die crisis nu precies was. Één van de meest gezaghebbende interpretaties van de crisis is van Callum Brown en Patrick Pasture, die geslacht, en vooral veranderingen in het bewustzijn en de identiteit van vrouwen, als het centrum van de crisis zien. Waar vrouwen daarvóór een sleutelrol speelden in het overdragen van het christelijk geloof aan de volgende generatie, was het verval van religieuze participatie door vrouwen in de jaren 60 en 70 van groot gewicht. Het is echter niet zo dat er meer vrouwen dan mannen de kerk verlieten (eerder andersom!). Maar de teruggang van religieuze participatie van mannen was veel minder ingrijpend voor de toekomst van het christendom.

Veel impact hadden de veranderingen op het gebied van seks, geslacht en familie. De focus kwam steeds meer te liggen op het huis en het kerngezin, het ideaal van een ‘kameraadschapshuwelijk’ had veel invloed, en de betekenis van nabuurschap en gebruiken daaromheen ging teloor. De vrouwen- en homobewegingen oefenden machtige invloed uit; ze gaven hun aanhang een complete manier van leven en zorgden er zo voor dat de band met de kerk onder spanning kwam te staan. Het meest raadselachtige aspect van de religieuze omwenteling in deze periode was de rol van de ‘seksuele revolutie’. Er is geen duidelijk bewijs voor dat verwerping van katholieke leringen over anticonceptie op zichzelf een bron van vervreemding van de kerken was. Zij die toch al losser van de kerk stonden voelden zich vrij de leringen van de kerken te negeren, terwijl degenen die in de kerk bleven een grotere vrijheid voor zich opeisten in het hebben van hun eigen mening over ethische (en soms ook dogmatische) kwesties.

De crisis bereikte een extreem hoogtepunt tussen 1967 en 1972, toen er een massale beweging van uittreding van het katholieke priesterschap en stoppen met kerkgang was. In Engeland, waar kerkelijke betrokkenheid al langer laag was, was er een grote teruggang in participatie in de overgangsriten. De belangrijkste oorzaak hiervoor was dat deze mensen voelden dat ze nu moesten kiezen. Ook mensen die wel betrokken waren maar nooit echt geïnteresseerd waren, zagen de kans schoon om nu de kerk te verlaten. Er waren nu immers alternatieve zondagse activiteiten. Er waren veel verschillende redenen voor hen om het kerkgaan op te geven. Het werd een massale beweging; individuele beslissingen werden beïnvloed doordat men van vrienden, buren en familie wisten dat zij in dezelfde richting bewogen. Er groeide nu een geslacht dat maar weinig meer in aanraking kwam met het christelijk geloof.

Vrij algemeen worden de veranderingen in de moraal van de jaren 60 en 70 aangeduid als apocalyptisch. Het dechristianiseerde en liberaliseerde de wetgeving en samenleving. Verbazingwekkend gemakkelijk ging dat. Christelijke conservatieven kwamen in een vertrouwenscrisis terecht, de krachten van de kerkelijke reactie viel stil tijdens de grootste morele en culturele revolutie die ooit gezien is. Nadat eerder al religie een vraag van het individuele geweten was geworden, begon dat nu ook te gelden voor de moraliteit. De Decaloog, die nog kort tevoren het referentiepunt voor overheden en wetten was, verloor haar algehele instemming.

Bron: www.kerkgeschiedenis.web-log.nl