Economie

Economie 1

Een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad wil onderzoeken of het een concurrent van onder meer Airbnb en Booking.com op de markt kan krijgen die zich wel aan de regels voor vakantieverhuur houdt.
Read more...
Het sappenbedrijf Natur van ondernemer Nina Storms, voorheen bekend als Nina Brink, is failliet verklaard. Dat meldt het moederbedrijf van het sappenmerk, Natur International Groep, dinsdag in een persbericht.
Read more...
Chipmaker Qualcomm heeft Amerikaanse mededingingswetgeving overtreden, oordeelt een rechtbank in de Amerikaanse staat Californië dinsdagavond (lokale tijd). Qualcomm zou volgens het oordeel van de rechtbank onder meer concurrentie onderdrukt hebben door te dreigen met het stoppen van de bevoorrading van chips.
Read more...
Het stad- en streekvervoer in de provincies Utrecht en Gelderland gaat op dinsdag 28 mei alsnog meedoen aan de landelijke staking van het stad- en streekvervoer. Dat meldt vakbond FNV woensdag. Ook de NS doet mee aan de actiedag.
Read more...
Pensioenuitvoerder APG wil de loonkloof tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers dichten en verhoogt daarom de lonen van 125 vrouwelijke medewerkers per 1 juni.
Read more...
Afgelopen week zijn acht miljoen zalmen in de viskwekerij van de Noorse overheid doodgegaan door een alg. Dat meldt de Norwegian Seafood Council woensdag. De vissen kunnen in de vrije natuur wegzwemmen van deze algensoort, maar de betreffende zalmen konden door hun gevangenschap niet wegkomen.
Read more...
De Amerikaanse regering zou overwegen het Chinese videosurveillancebedrijf Hikvision en een aantal andere Chinese techbedrijven sancties op te leggen. Eerder legde de VS Huawei al dergelijke sancties op.
Read more...
Binnen een paar jaar zullen hypotheekadviseurs alleen nog bij complexere vraagstukken nodig zijn, zeggen Van Bruggen Adviesgroep, De Hypotheekshop en Rabobank woensdag in Het Financieele Dagblad (FD). Standaardsituaties kunnen volgens hen steeds meer online worden afgehandeld.
Read more...
De Indiase vliegtuigmaatschappij Jet Airways is dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Noord-Holland, heeft curator Rocco Mulder aan de website voor luchtvaartnieuws Up in the Sky laten weten.
Read more...
Een lobbygroep van Amerikaanse bedrijven die actief zijn in China maakt zich "ernstig zorgen" over Chinese vergelding na de maatregelen tegen Huawei, zegt de voorzitter van AmCham China woensdag tegen de BBC.
Read more...

Economie 2

Nu wachten op antwoord van toezichthouder. (ABM FN-Dow Jones) Kiadis Pharma heeft antwoorden ingediend bij het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) op uitstaande vragen met betrekking tot zijn immuuntherapie ATIR101. Dit meldde het biotechbedrijf woensdagavond laat. De goedkeuring voor ATIR101 als behandeling om de risico's van stamceltransplantaties bij leukemiepatiënten te beperken werd...
Read more...
N i e u w bericht vervangt: Eigenaar The Body Shop aast op AvonLONDEN (AFN/BLOOMBERG) - Cosmeticaproducent Avon Products komt in handen van het Braziliaanse Natura Cosméticos, het moederbedrijf van onder meer The Body Shop. Natura bevestigde dat het Avon overneemt in een deal die volledig in aandelen zal worden...
Read more...
NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse aandelenbeurzen zijn woensdag met verliezen de handel uitgegaan. Beleggers reageerden op het oplopen van de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China. De Amerikanen zouden van plan zijn om meerdere Chinese beveiligingsbedrijven op de zwarte lijst te zetten. Eerder beloofde de VS al Huawei...
Read more...
NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse aandelenbeurzen zijn woensdag met verliezen de handel uitgegaan. Beleggers reageerden op het oplopen van de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China. De Amerikanen zouden van plan zijn om meerdere Chinese beveiligingsbedrijven op de zwarte lijst te zetten. Eerder beloofde de VS al Huawei...
Read more...
Alleen Aegon en Galapagos hoger. (ABM FN-Dow Jones) Op Wall Street zijn woensdag zeven van de negen AEX-genoteerde fondsen lager geëindigd ten opzichte van het slot in Amsterdam. Aegon (+0,67%) ArcelorMittal (-0,22%) ASML (-0,67%) Galapagos (+0,25%) ING Groep (-0,10%) Philips (-0,04%) RELX (-0,28%) ...
Read more...
Fed-notulen blijken non-event. (ABM FN-Dow Jones) Wall Street is woensdag lager gesloten, waarbij vooral tech-gerelateerde aandelen onder druk stonden. De S&P 500 eindigde 0,3 procent lager op 2.856,27 punten, de Dow Jones index verloor 0,4 procent tot 25.776,61 punten en de Nasdaq leverde 0,5 procent in op een slot van...
Read more...
N i e u w bericht, meer informatie in 2e alineaBUSSUM (AFN) - Robert de Haze Winkelman is benoemd tot lid van de raad van commissarissen van Value8. Volgens de beursgenoteerde investeringsmaatschappij konden alle voorgestelde agendapunten op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op goedkeuring rekenen van de aandeelhouders.De Haze Winkelman was in...
Read more...
LEIDEN (AFN) - Aandeelhouders van biotechnoloog Pharming zijn akkoord gegaan met de benoeming van Deb Jorn als commissaris. Ook de nieuwe termijnen van commissarissen Paul Sekhri en Barrie Ward en operationeel directeur Bruno Giannetti kregen groen licht.Op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering werd verder ingestemd met alle andere agendapunten. (ANP Redactie AFN/Economie,...
Read more...
Markt rekende op daling. (ABM FN-Dow Jones) De olieprijs is woensdag verder gedaald. Op een settlement van 61,42 dollar werd een vat West Texas Intermediate 2,7 procent goedkoper dan dinsdag, toen de prijs ook al licht daalde. Woensdag werd bekend dat de Amerikaanse olievoorraden afgelopen week onverwacht zijn gestegen. Overheidsdienst...
Read more...
N i e u w bericht, meer informatie in 3e alineaAMSTERDAM (AFN) - Kiadis Pharma heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Amerikaanse Be The Match BioTherapies. De krachtenbundeling is bedoeld ter ondersteuning van de studie naar ATIR101, het belangrijkste middel van het biotechnologiebedrijf.Volgens de voorwaarden van de deal zal Be...
Read more...

 

 

Eind jaren 50 tot begin jaren 60 waren een brug tussen de naoorlogse jaren, met haar roep om terug te keren naar de normaliteit en de Beeldenstorm van de late jaren 60: tussen de koudste jaren van de Koude Oorlog en de utopische verwachtingen van 1968. Grote religieuze veranderingen waren reeds onderweg, ook al was nog niet precies duidelijk hoe of wat. De naoorlogse kerkgangopleving kwam tot een eind en in sommige landen daalde de kerkgang al een beetje. De kerkelijke macht en haar morele conservatisme kwam steeds meer onder aanval – meestal nog op indirecte wijze.

 

 

 

In de midden jaren 60 leek voor de Westerse christelijke wereld een tijd van grote verandering aan te breken. Vaticanum II leek de katholieke kerk te gaan hervormen, maar ook grenzen met niet-katholieken te gaan slechten. Nieuwe theologieën, met ‘actie’ in ‘de wereld’ in het vaandel, een ethiek van individuele vrijheid en een positieve blik op de wetenschap vonden support bij vele protestanten. Katholieken en protestanten, politiek betrokken als ze waren, interpreteerden hun activisme nu als een noodzakelijke uitdrukking van hun christelijk geloof. Temidden van de euforie onderschatten veel progressieve christenen de kracht van conservatieve denominaties en conservatieve krachten binnen in hun eigen denominatie. Terwijl de verschillen tussen de verschillende kerkgenootschappen steeds meer aan betekenis verloren, begon de strijd tussen liberalen en conservatieven in de katholieke en de protestantse kerken, en dit zou de kerkgeschiedenis van de laat-20e eeuw gaan bepalen.

De explosieve economische groei en de individuele welvaart van de jaren 60 hebben verreikende gevolgen gehad voor veel aspecten van leven in Westerse samenlevingen, niet in de laatste plaats voor religie. Overwegend christelijke landen gingen in de richting van een religieus pluralisme door de grote schaal niet-christelijke immigratie. De welvaart verzwakte de positie van het christelijk geloof en de kerken op tenminste vier manieren: economische verandering op het platteland ondermijnde de plattelandsculturen die vaak bolwerken van katholicisme waren, waardoor dorpsbewoners onder mee seculiere stedelijke invloeden kwamen te staan. De ontluikende jeugdcultuur zorgde voor een leger van nieuwe mogelijkheden voor adolescenten, en trok hen vaak weg bij aan de kerk gelieerde organisatievormen. Het individualisme claimde het recht om te leven op de eigen manier zonder andermans inmenging. En de samenleving bracht een groot aantal getrainde professionals voort die veel rollen konden overnemen die eerst door priesters, nonnen of andere religieuze werkers werden bekleed. Welvaart legde de basis voor een stemming van innovatie, expansieve optimisme, en soms ook het nemen van risico’s. Het drijfvermogen van de economie was in staat een variëteit van subculturen in de marges van de maatschappij te dragen.

De jaren 60 worden door sommige historici ‘het secularisatie decennium’ genoemd, terwijl anderen het juist een tijd noemen van ‘spirituele opwekking’. Dit contrast zien we in de tegencultuur. Op de korte termijn zien we als meest herkenbare punt dat grote aantallen jonge mensen braken met de kerken waarin ze waren opgegroeid. Op de lange termijn betekende dit dat ze open gingen staan voor een enorme verscheidenheid van nieuwe ideeën. Veel van deze ideeën waren vrij oud, maar tot de jaren 60 waren ze niet wijdverbreid bekend. Zo werd er nieuw leven in geblazen. Populair werd het om elementen uit verschillende tradities en geloven te mixen. Het werd principezaak om iedere vorm van exclusivisme te verwerpen. Een andere erfenis van de jaren 60 is het primaat op de individuele zoektocht van de mens. De voorbijgegane spiritualiteit was vooral ‘dwelling’, nu werd dat ‘seeking’. Deze grote verschuiving vond plaats onder de generatie die geboren is tussen 1944 en 1960.

Aan het eind van de jaren 60 waren de verwachtingen voor snelle en radicale veranderingen in kerk en maatschappij hooggespannen. Christelijke radicalen moesten vaak een dubbele teleurstelling verwerken. Veel van deze radicalen verlieten de kerk. Toch zou het verkeerd zijn de mate van het verlies van de radicalen of de conservatieve heropleving te overdrijven. Velen van hen die door de ideeën en bewegingen van die tijd beïnvloed waren bleven in of keerden terug naar de kerken.

De beweging leed veel ongelukken. Sommigen verlieten haar, maar er bleef ook een nalatenschap achter in de kerk. Ook al vervlogen de utopische verwachten, veel radicale ideeën behielden een plaats in de kerk, hoewel haar plaats wel vaak werd betwist. Anti-racisme, de derde-wereldproblematiek, ecologie en vrede voerden de boventoon op de agenda’s van katholieke en protestantse kerken in de jaren 70 en 80. Theologische en politieke vragen (vaak gerelateerd aan elkaar) verdeelden de kerken diep.

De jaren 60 en 70 waren jaren van crisis voor de kerken in de meeste Westerse landen. Er is onder historici echter geen consensus over wat die crisis nu precies was. Één van de meest gezaghebbende interpretaties van de crisis is van Callum Brown en Patrick Pasture, die geslacht, en vooral veranderingen in het bewustzijn en de identiteit van vrouwen, als het centrum van de crisis zien. Waar vrouwen daarvóór een sleutelrol speelden in het overdragen van het christelijk geloof aan de volgende generatie, was het verval van religieuze participatie door vrouwen in de jaren 60 en 70 van groot gewicht. Het is echter niet zo dat er meer vrouwen dan mannen de kerk verlieten (eerder andersom!). Maar de teruggang van religieuze participatie van mannen was veel minder ingrijpend voor de toekomst van het christendom.

Veel impact hadden de veranderingen op het gebied van seks, geslacht en familie. De focus kwam steeds meer te liggen op het huis en het kerngezin, het ideaal van een ‘kameraadschapshuwelijk’ had veel invloed, en de betekenis van nabuurschap en gebruiken daaromheen ging teloor. De vrouwen- en homobewegingen oefenden machtige invloed uit; ze gaven hun aanhang een complete manier van leven en zorgden er zo voor dat de band met de kerk onder spanning kwam te staan. Het meest raadselachtige aspect van de religieuze omwenteling in deze periode was de rol van de ‘seksuele revolutie’. Er is geen duidelijk bewijs voor dat verwerping van katholieke leringen over anticonceptie op zichzelf een bron van vervreemding van de kerken was. Zij die toch al losser van de kerk stonden voelden zich vrij de leringen van de kerken te negeren, terwijl degenen die in de kerk bleven een grotere vrijheid voor zich opeisten in het hebben van hun eigen mening over ethische (en soms ook dogmatische) kwesties.

De crisis bereikte een extreem hoogtepunt tussen 1967 en 1972, toen er een massale beweging van uittreding van het katholieke priesterschap en stoppen met kerkgang was. In Engeland, waar kerkelijke betrokkenheid al langer laag was, was er een grote teruggang in participatie in de overgangsriten. De belangrijkste oorzaak hiervoor was dat deze mensen voelden dat ze nu moesten kiezen. Ook mensen die wel betrokken waren maar nooit echt geïnteresseerd waren, zagen de kans schoon om nu de kerk te verlaten. Er waren nu immers alternatieve zondagse activiteiten. Er waren veel verschillende redenen voor hen om het kerkgaan op te geven. Het werd een massale beweging; individuele beslissingen werden beïnvloed doordat men van vrienden, buren en familie wisten dat zij in dezelfde richting bewogen. Er groeide nu een geslacht dat maar weinig meer in aanraking kwam met het christelijk geloof.

Vrij algemeen worden de veranderingen in de moraal van de jaren 60 en 70 aangeduid als apocalyptisch. Het dechristianiseerde en liberaliseerde de wetgeving en samenleving. Verbazingwekkend gemakkelijk ging dat. Christelijke conservatieven kwamen in een vertrouwenscrisis terecht, de krachten van de kerkelijke reactie viel stil tijdens de grootste morele en culturele revolutie die ooit gezien is. Nadat eerder al religie een vraag van het individuele geweten was geworden, begon dat nu ook te gelden voor de moraliteit. De Decaloog, die nog kort tevoren het referentiepunt voor overheden en wetten was, verloor haar algehele instemming.

Bron: www.kerkgeschiedenis.web-log.nl