Techniek

Computor

Eén spelcomputer voor al je games, ongeacht voor welk systeem ze uitkomen. Zou dat niet mooi zijn? Dat dachten de makers achter de Polymega ook.
Read more...
Mogelijk is je toekomstige Android-smartphone niet meer standaard voorzien van de Google Zoeken-app en Chrome. Fabrikanten hebben meer vrijheid om ze te vervangen door alternatieve...
Read more...
Microsoft belt je niet zomaar op om te melden er een probleem is geconstateerd met je computer. Met die boodschap vergroot het bedrijf al een...
Read more...
Vandaag heeft Huawei in Londen twee nieuwe smartphones gepresenteerd: de Huawei Mate 20 en de Huawei Mate 20 Pro. Ook verschijnt er een nieuwe smartwatch:...
Read more...
Als het aan Microsoft ligt, zijn whiteboards straks verleden tijd. Dit is de Surface Hub 2, een fors 4K-touchscherm (denk maatje televisie) voor gebruik in...
Read more...
Je ziet hier de Insta360 Pro 2, een 360-graden-camera die je niet zomaar even in de winkel koopt maar die bedoeld is voor professionele doeleinden.
Read more...
De alom bekende audiospeler Winamp komt terug. De huidige eigenaar van de software zegt te werken aan een nieuwe versie, die volgend jaar moet verschijnen.
Read more...
Adobe maakt bekend dat Photoshop CC in 2019 voor iPads uitkomt. Het bedrijf benadrukt dat het een volledige versie van Photoshop betreft zoals je gewend...
Read more...
Uit een nieuw rapport van het Centraal Planbureau blijkt dat internetoplichters telkens vaker via WhatsApp hun slag proberen te slaan. In de eerste helft van...
Read more...
Bij een grote hackaanval op Facebook zijn de gegevens van krap 30 miljoen gebruikers gestolen. Wil je weten of jouw account ook is getroffen? Lees...
Read more...

Autonieuws

Duizenden mensen leveren hun rijbewijs niet in nadat het ongeldig is verklaard. Sinds 2016 gaat het volgens het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) om meer dan vijfduizend personen.
Read more...
Tesla maakt een goedkopere variant van zijn goedkoopste auto, de Model 3. De fabrikant van elektrische auto's kondigde onverwacht de mogelijkheid aan om de wagen met een minder zware batterij te kopen.
Read more...
BMW heeft de X7 gelanceerd, een nieuwe toevoeging aan de bestaande reeks X-modellen van het merk. De SUV meet 5,15 meter in lengte en biedt plaats aan zeven inzittenden.
Read more...
Tesla heeft een akkoord bereikt over de huur van een stuk grond in China waar de eerste zogeheten 'Gigafactory' buiten de Verenigde Staten moet verrijzen. In de gigantische fabriek moeten uiteindelijk auto's en accu's worden gemaakt, meldt de autofabrikant woensdag.
Read more...
Bloodhound Programme, het bedrijf achter de poging om het wereldsnelheidsrecord op land te breken, is op zoek naar geldschieters. Hier is 25 miljoen pond (28,5 miljoen euro) voor nodig, meldt het bedrijf dinsdag.
Read more...
De vliegende auto van Terrafugia is vanaf heden te bestellen. De Amerikaanse fabrikant zegt dat de eerste exemplaren volgend jaar worden afgeleverd.
Read more...
De Duitse auto-industrie zal op achterstand gezet worden als het niet kan aanhaken bij ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en elektrisch rijden, zegt Volkswagen-topman Herbert Diess dinsdag.
Read more...
In de regio's Midden en Noord begint vrijdag de herfstvakantie en dat betekent een drukke avondspits, verwacht de ANWB.
Read more...
Op de snelweg A4 is dinsdag een vierde rijstrook tussen Vlietland en Leidschendam in de richting van Den Haag geopend.
Read more...
Porsche heeft de komst van GTS-uitvoeringen van de Panamera en Panamera Sport Turismo aangekondigd. Daarmee wordt het gat tussen de Panamera 4S en Panamera Turbo opgevuld.
Read more...

Luchtvaart

DEN HAAG - Het is niet nodig om een nieuw milieueffectrapport (MER) te maken voor Lelystad Airport, nu gebleken is dat laag overvliegende toestellen meer herrie maken dan in de bestaande MER is gemeld.
Read more...
BRUSSEL - Air Belgium blijft voorlopig doorvliegen. Dat meldden de bewindvoerders van de maatschappij donderdagavond. Tijdens een aandeelhoudersvergadering heeft het management de updates van zijn actieplan en businessplan voorgesteld, aldus Belgische media.
Read more...
CHARLEROI - Charleroi Airport is momenteel niet heel geliefd bij passagiers, maar door een grote verbouwing moet daar op termijn verandering in komen. De werkzaamheden aan terminal 1 zijn deze maand van start gegaan en worden naar verwachting in januari 2020 afgerond.
Read more...
AMSTERDAM - Hoewel de meeste fondsen op de Amsterdam beurs aan het einde van de handel minder waard waren, ging de koers van Air France-KLM vandaag juist flink omhoog na positief nieuws uit Frankrijk. Het aandeel sloot 4,8 procent hoger op 8,48 euro.
Read more...
PAPENDRECHT – Vrijdag wordt er opnieuw gestaakt bij Fokker-vestigingen in Hoogeveen en Papendrecht. De acties vinden plaats in het kader van een door vakbond FNV georganiseerde staking in de metaalsector. De metaalwerkers van Fokker Hoogeveen staakten donderdag ook al.
Read more...
CHARLESTON - British Airways start als eerste Europese luchtvaartmaatschappij non-stop vluchten naar Charleston. De stad in de Amerikaanse staat South Carolina is de plaats waar talloze Boeing 787 Dreamliners worden gebouwd en kende nog geen verre bestemmingen.
Read more...
ADDIS ABABA - Ethiopian Airlines zet fors in op Eritrea. In december start de luchtvaartmaatschappij vluchten vanaf de hoofdstad Asmara naar Italië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Noorwegen. Ethiopian hervatte afgelopen zomer na twintig jaar de vluchtuitvoering naar Eritrea.
Read more...
DÜSSELDORF - De winterdienstregeling van Düsseldorf Airport omvat komend seizoen ruim 140 bestemmingen. De Duitse luchthaven, die ook bij veel Nederlanders populair is, wordt door 60 luchtvaartmaatschappijen met de rest van de wereld verbonden.
Read more...

 

 

Eind jaren 50 tot begin jaren 60 waren een brug tussen de naoorlogse jaren, met haar roep om terug te keren naar de normaliteit en de Beeldenstorm van de late jaren 60: tussen de koudste jaren van de Koude Oorlog en de utopische verwachtingen van 1968. Grote religieuze veranderingen waren reeds onderweg, ook al was nog niet precies duidelijk hoe of wat. De naoorlogse kerkgangopleving kwam tot een eind en in sommige landen daalde de kerkgang al een beetje. De kerkelijke macht en haar morele conservatisme kwam steeds meer onder aanval – meestal nog op indirecte wijze.

 

 

 

In de midden jaren 60 leek voor de Westerse christelijke wereld een tijd van grote verandering aan te breken. Vaticanum II leek de katholieke kerk te gaan hervormen, maar ook grenzen met niet-katholieken te gaan slechten. Nieuwe theologieën, met ‘actie’ in ‘de wereld’ in het vaandel, een ethiek van individuele vrijheid en een positieve blik op de wetenschap vonden support bij vele protestanten. Katholieken en protestanten, politiek betrokken als ze waren, interpreteerden hun activisme nu als een noodzakelijke uitdrukking van hun christelijk geloof. Temidden van de euforie onderschatten veel progressieve christenen de kracht van conservatieve denominaties en conservatieve krachten binnen in hun eigen denominatie. Terwijl de verschillen tussen de verschillende kerkgenootschappen steeds meer aan betekenis verloren, begon de strijd tussen liberalen en conservatieven in de katholieke en de protestantse kerken, en dit zou de kerkgeschiedenis van de laat-20e eeuw gaan bepalen.

De explosieve economische groei en de individuele welvaart van de jaren 60 hebben verreikende gevolgen gehad voor veel aspecten van leven in Westerse samenlevingen, niet in de laatste plaats voor religie. Overwegend christelijke landen gingen in de richting van een religieus pluralisme door de grote schaal niet-christelijke immigratie. De welvaart verzwakte de positie van het christelijk geloof en de kerken op tenminste vier manieren: economische verandering op het platteland ondermijnde de plattelandsculturen die vaak bolwerken van katholicisme waren, waardoor dorpsbewoners onder mee seculiere stedelijke invloeden kwamen te staan. De ontluikende jeugdcultuur zorgde voor een leger van nieuwe mogelijkheden voor adolescenten, en trok hen vaak weg bij aan de kerk gelieerde organisatievormen. Het individualisme claimde het recht om te leven op de eigen manier zonder andermans inmenging. En de samenleving bracht een groot aantal getrainde professionals voort die veel rollen konden overnemen die eerst door priesters, nonnen of andere religieuze werkers werden bekleed. Welvaart legde de basis voor een stemming van innovatie, expansieve optimisme, en soms ook het nemen van risico’s. Het drijfvermogen van de economie was in staat een variëteit van subculturen in de marges van de maatschappij te dragen.

De jaren 60 worden door sommige historici ‘het secularisatie decennium’ genoemd, terwijl anderen het juist een tijd noemen van ‘spirituele opwekking’. Dit contrast zien we in de tegencultuur. Op de korte termijn zien we als meest herkenbare punt dat grote aantallen jonge mensen braken met de kerken waarin ze waren opgegroeid. Op de lange termijn betekende dit dat ze open gingen staan voor een enorme verscheidenheid van nieuwe ideeën. Veel van deze ideeën waren vrij oud, maar tot de jaren 60 waren ze niet wijdverbreid bekend. Zo werd er nieuw leven in geblazen. Populair werd het om elementen uit verschillende tradities en geloven te mixen. Het werd principezaak om iedere vorm van exclusivisme te verwerpen. Een andere erfenis van de jaren 60 is het primaat op de individuele zoektocht van de mens. De voorbijgegane spiritualiteit was vooral ‘dwelling’, nu werd dat ‘seeking’. Deze grote verschuiving vond plaats onder de generatie die geboren is tussen 1944 en 1960.

Aan het eind van de jaren 60 waren de verwachtingen voor snelle en radicale veranderingen in kerk en maatschappij hooggespannen. Christelijke radicalen moesten vaak een dubbele teleurstelling verwerken. Veel van deze radicalen verlieten de kerk. Toch zou het verkeerd zijn de mate van het verlies van de radicalen of de conservatieve heropleving te overdrijven. Velen van hen die door de ideeën en bewegingen van die tijd beïnvloed waren bleven in of keerden terug naar de kerken.

De beweging leed veel ongelukken. Sommigen verlieten haar, maar er bleef ook een nalatenschap achter in de kerk. Ook al vervlogen de utopische verwachten, veel radicale ideeën behielden een plaats in de kerk, hoewel haar plaats wel vaak werd betwist. Anti-racisme, de derde-wereldproblematiek, ecologie en vrede voerden de boventoon op de agenda’s van katholieke en protestantse kerken in de jaren 70 en 80. Theologische en politieke vragen (vaak gerelateerd aan elkaar) verdeelden de kerken diep.

De jaren 60 en 70 waren jaren van crisis voor de kerken in de meeste Westerse landen. Er is onder historici echter geen consensus over wat die crisis nu precies was. Één van de meest gezaghebbende interpretaties van de crisis is van Callum Brown en Patrick Pasture, die geslacht, en vooral veranderingen in het bewustzijn en de identiteit van vrouwen, als het centrum van de crisis zien. Waar vrouwen daarvóór een sleutelrol speelden in het overdragen van het christelijk geloof aan de volgende generatie, was het verval van religieuze participatie door vrouwen in de jaren 60 en 70 van groot gewicht. Het is echter niet zo dat er meer vrouwen dan mannen de kerk verlieten (eerder andersom!). Maar de teruggang van religieuze participatie van mannen was veel minder ingrijpend voor de toekomst van het christendom.

Veel impact hadden de veranderingen op het gebied van seks, geslacht en familie. De focus kwam steeds meer te liggen op het huis en het kerngezin, het ideaal van een ‘kameraadschapshuwelijk’ had veel invloed, en de betekenis van nabuurschap en gebruiken daaromheen ging teloor. De vrouwen- en homobewegingen oefenden machtige invloed uit; ze gaven hun aanhang een complete manier van leven en zorgden er zo voor dat de band met de kerk onder spanning kwam te staan. Het meest raadselachtige aspect van de religieuze omwenteling in deze periode was de rol van de ‘seksuele revolutie’. Er is geen duidelijk bewijs voor dat verwerping van katholieke leringen over anticonceptie op zichzelf een bron van vervreemding van de kerken was. Zij die toch al losser van de kerk stonden voelden zich vrij de leringen van de kerken te negeren, terwijl degenen die in de kerk bleven een grotere vrijheid voor zich opeisten in het hebben van hun eigen mening over ethische (en soms ook dogmatische) kwesties.

De crisis bereikte een extreem hoogtepunt tussen 1967 en 1972, toen er een massale beweging van uittreding van het katholieke priesterschap en stoppen met kerkgang was. In Engeland, waar kerkelijke betrokkenheid al langer laag was, was er een grote teruggang in participatie in de overgangsriten. De belangrijkste oorzaak hiervoor was dat deze mensen voelden dat ze nu moesten kiezen. Ook mensen die wel betrokken waren maar nooit echt geïnteresseerd waren, zagen de kans schoon om nu de kerk te verlaten. Er waren nu immers alternatieve zondagse activiteiten. Er waren veel verschillende redenen voor hen om het kerkgaan op te geven. Het werd een massale beweging; individuele beslissingen werden beïnvloed doordat men van vrienden, buren en familie wisten dat zij in dezelfde richting bewogen. Er groeide nu een geslacht dat maar weinig meer in aanraking kwam met het christelijk geloof.

Vrij algemeen worden de veranderingen in de moraal van de jaren 60 en 70 aangeduid als apocalyptisch. Het dechristianiseerde en liberaliseerde de wetgeving en samenleving. Verbazingwekkend gemakkelijk ging dat. Christelijke conservatieven kwamen in een vertrouwenscrisis terecht, de krachten van de kerkelijke reactie viel stil tijdens de grootste morele en culturele revolutie die ooit gezien is. Nadat eerder al religie een vraag van het individuele geweten was geworden, begon dat nu ook te gelden voor de moraliteit. De Decaloog, die nog kort tevoren het referentiepunt voor overheden en wetten was, verloor haar algehele instemming.

Bron: www.kerkgeschiedenis.web-log.nl