Techniek

Computor

Google kampt wereldwijd met een groot indexeringsprobleem. Sinds het einde van de ochtend, Nederlandse tijd, worden artikelen en pagina's niet meer geïndexeerd. Het is niet...
Read more...
Voor wie zich graag anoniem op internet wil begeven, zijn er verschillende opties voor handen. Waaronder de Tor Browser, die nu ook te downloaden is...
Read more...
Microsoft brengt nog net op tijd de grote Mei 209 Update voor Windows 10 uit. Dit keer word je alleen (nog) niet gedwongen om deze...
Read more...
Lang niet alle slimme speakers zijn even mooi om naar te kijken, omdat ze vaak een gadget-uitstraling hebben. De Marshall Stanmore II Voice daarentegen heeft...
Read more...
Een gemiddelde inbox puilt uit van de transactiebewijzen, die je ontvangt zodra je iets koopt bij een webshop. Ze zijn alleen voor jouw ogen bestemd,...
Read more...
Google verstrekt aan Huawei de komende tijd geen Android-licenties meer. Het Chinese merk is daardoor genoodzaakt om een eigen mobiel besturingssysteem te ontwikkelen, of een...
Read more...
1600 Nederlanders deden vorig jaar aangifte van helpdeskfraude, waarbij ze benaderd werden door oplichters die zich voordeden als Microsoft-medewerkers. Ten opzichte van 2017 is er...
Read more...
Het kan verkeren. Nadat het er eerder op leek dat MS Paint uit Windows 10 zou verdwijnen, maakte Microsoft onlangs bekend dat het even primitieve...
Read more...
Uit het raam kijken en dan telkens een ander uitzicht hebben, dat is het idee achter de Atmoph Window 2. Een scherm dat vormgegeven is...
Read more...
De zon laat zich weer wat vaker zien, dus zijn compacte bluetooth-speakertjes voor buitengebruik ook opnieuw in trek. Sony speelt daar op in door de...
Read more...

Autonieuws

Aston Martin bouwt ter ere van de vijftigste verjaardag van de James Bond-film On Her Majesty's Secret Service vijftig speciale exemplaren van de DBS Superleggera.
Read more...
De eerste foto's van de nieuwe Opel Corsa zijn online verschenen. Het model, dat nog officieel onthuld moet worden, deelt zijn basis met de Peugeot 208.
Read more...
Zakenbank Morgan Stanley heeft dinsdag de verwachtingen voor het aandeel Tesla in het slechtste scenario bijgesteld van 97 dollar (ruim 86 euro) tot 10 dollar. De bank maakt zich zorgen over de grote schuldenberg van het bedrijf en de invloed die de onzekerheid over de wereldhandel op Tesla heeft.
Read more...
De Land Rover Discovery sport is vernieuwd. Het model krijgt een ander front, een gewijzigde achterzijde en een verbeterd interieur. Daarnaast krijgt de auto mild-hybridtechniek en later dit jaar volgt een plug-inhybride.
Read more...
Peugeot heeft in navolging van Renault de prijzen van zijn belangrijkste nieuwkomer bekendgemaakt, de compacte 208. Ook is bekend geworden wat de elektrische versie gaat kosten.
Read more...
De nieuwe Volkswagen Golf die later in 2019 op de markt verschijnt, wordt uitgerust met zogeheten mild-hybridtechniek.
Read more...
Sinds de aankondiging van de terugkeer van de Grand Prix naar Zandvoort is de interesse in de racerij in Nederland naar het kookpunt gestegen. De Formule 1 mag dan wel de ultieme raceklasse zijn, het is tevens voor het gros van de mensen onbereikbaar. Toch hoeft autoracen niet extreem duur te zijn.
Read more...
Een Porsche Type 64 uit 1939 gaat in augustus bij veilinghuis RM Auctions onder de hamer. Het is de enige overgebleven auto van in totaal drie geproduceerde exemplaren en is bovendien veelvuldig gebruikt door Porsche-oprichter Ferdinand Porsche en zijn zoon Ferry.
Read more...
Ferrari presenteert voor het einde van deze maand een nieuwe hybride supercar. Ook Lamborghini heeft te kennen gegeven dat de nieuwe Aventador naast een V12-motor, ook een elektromotor krijgt. De geplande AM-RB 003 van Aston Martin wordt eveneens een hybrideauto. Is elektrificatie noodzakelijk voor het voortbestaan van de sportwagen?
Read more...
Ford ontslaat zevenduizend betaalde krachten, wat neerkomt op 10 procent van het kantoorpersoneelsbestand. Dat liet CEO Jim Hackett maandag via een mail weten aan het personeel, schrijft The Wall Street Journal. Het zou de automaker jaarlijks 600 miljoen dollar (ruim 537 miljoen euro) aan kosten schelen.
Read more...

Luchtvaart

FRANKFURT - Lufthansa Group heeft haar eerste Airbus A321neo in ontvangst genomen. Opvallende noviteit aan boord: een volledig nieuwe stoel, ontworpen en gefabriceerd door het Italiaanse Geven. De ergonomisch gevormde stoel moet zorgen voor een comfortabelere reiservaring.
Read more...
SCHIPHOL - KLM gaat na het wegvallen van Jet Airways zelf op Bangalore vliegen. De stad in de Zuid-Indiase staat Karnataka wordt met ingang van het nieuwe winterseizoen rechtstreeks aangevlogen vanaf Schiphol. Dat meldt Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, aan Reismedia.
Read more...
SCHIPHOL - KLM wil reizigers op korte afstanden, zoals tussen Schiphol en Brussel, stimuleren om de trein te pakken. “We bieden passagiers al langere tijd de optie om de trein of het vliegtuig te maken, maar het aantal vluchten kan wat ons betreft omlaag”, zegt KLM-topman Harm Kreulen.
Read more...
TOULOUSE – Airbus en luchtvaartmaatschappij SAS gaan gezamenlijk onderzoek doen naar de inzet van elektrische en hybride vliegtuigen. De nadruk van het onderzoek ligt op operationele en infrastructurele uitdagingen die de grootschalige introductie van dergelijke vliegtuigen met zich meebrengen.
Read more...
HAMBURG - De BelugaXL, het nieuwe transportvliegtuig van Airbus, is dinsdag voor het eerst in Duitsland geland. Het toestel vloog vanaf Toulouse naar de Airbus-vestiging in Hamburg-Finkenwerder. Daar vinden tests plaats in het kader van de certificering van het walvisachtige vliegtuig.
Read more...
LONDEN - British Airways staakt komend winterseizoen twee routes vanaf Londen Heathrow naar Oost-Europa. Zowel Kiev als Sint Petersburg worden met ingang van 3 oktober uit de dienstregeling geschrapt. Volgens BA zijn de vluchten naar beide steden niet langer commercieel rendabel.
Read more...
SINGAPORE - Schiphol heeft de Travel Retail Award in de categorie ‘Best Airport for Customer Service 2019’ gewonnen. Vijfduizend internationale reizigers beoordelen het winkelpersoneel op diverse luchthaven op klantvriendelijkheid, pro-activiteit en werkwijze.
Read more...
SCHIPHOL - KLM heeft het twee miljoenste Nederlandse Flying Blue-lid feestelijk in het zonnetje gezet. Het loyaliteitsprogramma groeit hard, zeker aangezien deelnemers korting krijgen diensten waarvoor sinds enige tijd betaald moet worden, zoals ruimbagage en extra voorkeursstoelen.
Read more...

 

 

Eind jaren 50 tot begin jaren 60 waren een brug tussen de naoorlogse jaren, met haar roep om terug te keren naar de normaliteit en de Beeldenstorm van de late jaren 60: tussen de koudste jaren van de Koude Oorlog en de utopische verwachtingen van 1968. Grote religieuze veranderingen waren reeds onderweg, ook al was nog niet precies duidelijk hoe of wat. De naoorlogse kerkgangopleving kwam tot een eind en in sommige landen daalde de kerkgang al een beetje. De kerkelijke macht en haar morele conservatisme kwam steeds meer onder aanval – meestal nog op indirecte wijze.

 

 

 

In de midden jaren 60 leek voor de Westerse christelijke wereld een tijd van grote verandering aan te breken. Vaticanum II leek de katholieke kerk te gaan hervormen, maar ook grenzen met niet-katholieken te gaan slechten. Nieuwe theologieën, met ‘actie’ in ‘de wereld’ in het vaandel, een ethiek van individuele vrijheid en een positieve blik op de wetenschap vonden support bij vele protestanten. Katholieken en protestanten, politiek betrokken als ze waren, interpreteerden hun activisme nu als een noodzakelijke uitdrukking van hun christelijk geloof. Temidden van de euforie onderschatten veel progressieve christenen de kracht van conservatieve denominaties en conservatieve krachten binnen in hun eigen denominatie. Terwijl de verschillen tussen de verschillende kerkgenootschappen steeds meer aan betekenis verloren, begon de strijd tussen liberalen en conservatieven in de katholieke en de protestantse kerken, en dit zou de kerkgeschiedenis van de laat-20e eeuw gaan bepalen.

De explosieve economische groei en de individuele welvaart van de jaren 60 hebben verreikende gevolgen gehad voor veel aspecten van leven in Westerse samenlevingen, niet in de laatste plaats voor religie. Overwegend christelijke landen gingen in de richting van een religieus pluralisme door de grote schaal niet-christelijke immigratie. De welvaart verzwakte de positie van het christelijk geloof en de kerken op tenminste vier manieren: economische verandering op het platteland ondermijnde de plattelandsculturen die vaak bolwerken van katholicisme waren, waardoor dorpsbewoners onder mee seculiere stedelijke invloeden kwamen te staan. De ontluikende jeugdcultuur zorgde voor een leger van nieuwe mogelijkheden voor adolescenten, en trok hen vaak weg bij aan de kerk gelieerde organisatievormen. Het individualisme claimde het recht om te leven op de eigen manier zonder andermans inmenging. En de samenleving bracht een groot aantal getrainde professionals voort die veel rollen konden overnemen die eerst door priesters, nonnen of andere religieuze werkers werden bekleed. Welvaart legde de basis voor een stemming van innovatie, expansieve optimisme, en soms ook het nemen van risico’s. Het drijfvermogen van de economie was in staat een variëteit van subculturen in de marges van de maatschappij te dragen.

De jaren 60 worden door sommige historici ‘het secularisatie decennium’ genoemd, terwijl anderen het juist een tijd noemen van ‘spirituele opwekking’. Dit contrast zien we in de tegencultuur. Op de korte termijn zien we als meest herkenbare punt dat grote aantallen jonge mensen braken met de kerken waarin ze waren opgegroeid. Op de lange termijn betekende dit dat ze open gingen staan voor een enorme verscheidenheid van nieuwe ideeën. Veel van deze ideeën waren vrij oud, maar tot de jaren 60 waren ze niet wijdverbreid bekend. Zo werd er nieuw leven in geblazen. Populair werd het om elementen uit verschillende tradities en geloven te mixen. Het werd principezaak om iedere vorm van exclusivisme te verwerpen. Een andere erfenis van de jaren 60 is het primaat op de individuele zoektocht van de mens. De voorbijgegane spiritualiteit was vooral ‘dwelling’, nu werd dat ‘seeking’. Deze grote verschuiving vond plaats onder de generatie die geboren is tussen 1944 en 1960.

Aan het eind van de jaren 60 waren de verwachtingen voor snelle en radicale veranderingen in kerk en maatschappij hooggespannen. Christelijke radicalen moesten vaak een dubbele teleurstelling verwerken. Veel van deze radicalen verlieten de kerk. Toch zou het verkeerd zijn de mate van het verlies van de radicalen of de conservatieve heropleving te overdrijven. Velen van hen die door de ideeën en bewegingen van die tijd beïnvloed waren bleven in of keerden terug naar de kerken.

De beweging leed veel ongelukken. Sommigen verlieten haar, maar er bleef ook een nalatenschap achter in de kerk. Ook al vervlogen de utopische verwachten, veel radicale ideeën behielden een plaats in de kerk, hoewel haar plaats wel vaak werd betwist. Anti-racisme, de derde-wereldproblematiek, ecologie en vrede voerden de boventoon op de agenda’s van katholieke en protestantse kerken in de jaren 70 en 80. Theologische en politieke vragen (vaak gerelateerd aan elkaar) verdeelden de kerken diep.

De jaren 60 en 70 waren jaren van crisis voor de kerken in de meeste Westerse landen. Er is onder historici echter geen consensus over wat die crisis nu precies was. Één van de meest gezaghebbende interpretaties van de crisis is van Callum Brown en Patrick Pasture, die geslacht, en vooral veranderingen in het bewustzijn en de identiteit van vrouwen, als het centrum van de crisis zien. Waar vrouwen daarvóór een sleutelrol speelden in het overdragen van het christelijk geloof aan de volgende generatie, was het verval van religieuze participatie door vrouwen in de jaren 60 en 70 van groot gewicht. Het is echter niet zo dat er meer vrouwen dan mannen de kerk verlieten (eerder andersom!). Maar de teruggang van religieuze participatie van mannen was veel minder ingrijpend voor de toekomst van het christendom.

Veel impact hadden de veranderingen op het gebied van seks, geslacht en familie. De focus kwam steeds meer te liggen op het huis en het kerngezin, het ideaal van een ‘kameraadschapshuwelijk’ had veel invloed, en de betekenis van nabuurschap en gebruiken daaromheen ging teloor. De vrouwen- en homobewegingen oefenden machtige invloed uit; ze gaven hun aanhang een complete manier van leven en zorgden er zo voor dat de band met de kerk onder spanning kwam te staan. Het meest raadselachtige aspect van de religieuze omwenteling in deze periode was de rol van de ‘seksuele revolutie’. Er is geen duidelijk bewijs voor dat verwerping van katholieke leringen over anticonceptie op zichzelf een bron van vervreemding van de kerken was. Zij die toch al losser van de kerk stonden voelden zich vrij de leringen van de kerken te negeren, terwijl degenen die in de kerk bleven een grotere vrijheid voor zich opeisten in het hebben van hun eigen mening over ethische (en soms ook dogmatische) kwesties.

De crisis bereikte een extreem hoogtepunt tussen 1967 en 1972, toen er een massale beweging van uittreding van het katholieke priesterschap en stoppen met kerkgang was. In Engeland, waar kerkelijke betrokkenheid al langer laag was, was er een grote teruggang in participatie in de overgangsriten. De belangrijkste oorzaak hiervoor was dat deze mensen voelden dat ze nu moesten kiezen. Ook mensen die wel betrokken waren maar nooit echt geïnteresseerd waren, zagen de kans schoon om nu de kerk te verlaten. Er waren nu immers alternatieve zondagse activiteiten. Er waren veel verschillende redenen voor hen om het kerkgaan op te geven. Het werd een massale beweging; individuele beslissingen werden beïnvloed doordat men van vrienden, buren en familie wisten dat zij in dezelfde richting bewogen. Er groeide nu een geslacht dat maar weinig meer in aanraking kwam met het christelijk geloof.

Vrij algemeen worden de veranderingen in de moraal van de jaren 60 en 70 aangeduid als apocalyptisch. Het dechristianiseerde en liberaliseerde de wetgeving en samenleving. Verbazingwekkend gemakkelijk ging dat. Christelijke conservatieven kwamen in een vertrouwenscrisis terecht, de krachten van de kerkelijke reactie viel stil tijdens de grootste morele en culturele revolutie die ooit gezien is. Nadat eerder al religie een vraag van het individuele geweten was geworden, begon dat nu ook te gelden voor de moraliteit. De Decaloog, die nog kort tevoren het referentiepunt voor overheden en wetten was, verloor haar algehele instemming.

Bron: www.kerkgeschiedenis.web-log.nl