Techniek

Computor

Microsoft maakt bekend dat bestanden die je uploadt naar OneDrive voortaan maximaal 100 GB per stuk kunnen zijn. Eerder was die limiet nog 15 GB....
Read more...
Chatbot Wout van de Nederlandse politie behandelde de afgelopen drie maanden 15.000 vragen over het coronavirus. Om verscheidene redenen wordt het platform nu tijdelijk weer...
Read more...
Google heeft 25 Android-apps uit de Play Store verwijderd nadat deze inlognamen en wachtwoorden van Facebook-gebruikers bleken te stelen. Een Frans beveiligingsbedrijf ontdekte dat en...
Read more...
Door een nieuwe trucje van Google kun je verschillende soorten dinosauriërs op ware grootte in je woonkamer projecteren. Je smartphone-camera en augmented reality maken dat...
Read more...
KPN-klanten kunnen weldra profiteren van de nieuwste wifi-standaard dankzij het KPN Box 12-modem.
Read more...
Apple verkoopt de aankomende iPhone 12-serie mogelijk zonder stroomadapter. Het bedrijf gokt erop dat de meeste iPhone-gebruikers er al eentje (of meerdere) bezitten. Anders dien...
Read more...
In een nieuwe stap om de verspreiding van nepnieuws op Facebook tegen te gaan, krijgen gebruikers straks een melding zodra ze nieuwsberichten delen die ouder...
Read more...
Deze kokervormige speaker van Sony draagt de naam SRS-XB23 en lijkt op een 360-graden-speaker, maar is 'gewoon' een stereo-model.
Read more...
De Moto G Pro heeft een extraatje dat we niet vaak zien in het middensegment, namelijk een heuse stylus.
Read more...
De ontwikkeling van Windows 10 staat nooit stil en dat geldt ook voor de vormgeving van het besturingssysteem. Microsoft deelt nu nieuwe beelden van hoe...
Read more...

Autonieuws

Audi heeft de zogeheten S-uitvoering aan het bestaande e-tron-aanbod toegevoegd. Deze nieuwe versie is dankzij een extra elektromotor bovendien de krachtigste e-tron, waardoor het model tot betere prestaties komt.
Read more...
Autobouwer Tesla produceerde in het tweede kwartaal bijna 20 procent minder auto's dan in de drie maanden ervoor. Dat blijkt uit cijfers die het bedrijf donderdag heeft gepubliceerd. In het tweede kwartaal was de fabriek in het Amerikaanse Fremont ruim zes weken noodgedwongen gesloten.
Read more...
Suzuki komt met een eigen versie van de Toyota RAV4. Het Japanse merk doopt het model de Across en deze wijkt af van de Toyota door een aangepaste grille en anders ingedeelde koplampen. De auto komt er vooralsnog alleen met plug-inhybrideaandrijving.
Read more...
De subsidieregeling voor particulieren die een volledig elektrische auto willen aanschaffen kan op veel belangstelling rekenen. Een dag na de officiële invoering is al 44 procent van het beschikbare bedrag in de subsidiepot verbruikt, zo valt te lezen op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Read more...
De Nederlandse start-up Swapfiets breidt nog dit jaar uit naar Londen, Milaan en Parijs, meldt het bedrijf donderdag. Verder wordt het aanbod uitgebreid met vernieuwde e-bikes en elektrische steps en scooters.
Read more...
Tesla is woensdag de meest waardevolle automaker ter wereld geworden. De marktwaarde van Elon Musks autobedrijf passeerde de waarde van de Japanse branchegenoot Toyota na de opening van de aandelenbeurs op Wall Street.
Read more...
Volvo roept 102.166 auto's terug in Nederland, meldt Volvo Cars Nederland aan NU.nl. De maatregel van Volvo maakt onderdeel uit van een wereldwijde terugroepactie van bijna 2,2 miljoen voertuigen.
Read more...
De verkoop van gebruikte auto's is afgelopen maand naar recordhoogte gestegen. In juni werden 120.550 tweedehands modellen verkocht. Dat betekent niet alleen een toename van 14,5 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, maar tevens de beste verkoopmaand ooit. Dat melden BOVAG en dataprovider RDC woensdag.
Read more...
Het aantal registraties van nieuwe personenwagens lag in de eerste helft van dit jaar 30 procent lager ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat maken RAI Vereniging, BOVAG en dataprovider RDC woensdag bekend.
Read more...
Op woensdag zijn de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus verder versoepeld. Dat betekent onder meer dat je weer met passagiers in de auto op pad kan, ook als ze niet uit hetzelfde huishouden komen.
Read more...

Luchtvaart

ZÜRICH - Embraer heeft donderdag een nieuw vluchtrecord behaald: voor de afleveringsvlucht vloog een E190-E2 in één keer van het Braziliaanse Natal naar Zürich. Nog niet eerder was een Embraer E-jet zo lang in de lucht. Het toestel deed er negen uur en tien minuten over.
Read more...
PARIJS - Het getal circuleerde al, maar nu heeft Air France het bevestigd: er verdwijnen ruim 7.500 van de 43.000 banen. Het zusterbedrijf van KLM verwacht pas in 2024 hersteld te zijn van de crisis en heeft die mensen daarom niet meer nodig.
Read more...
SOESTERBERG - De Koninklijke Luchtmacht heeft vrijdag met een indrukwekkend eerbetoon afscheid genomen aan voormalig commandant Alexander (Sander) Schnitger. Hij overleed op 27 juni na een kort ziekbed. Hij was de afgelopen jaren als voorzitter het gezicht van de Dutch Aviation Group.
Read more...
BEIROET - Middle East Airlines (MEA) vliegt vanaf zaterdag weer tussen Beiroet en Brussel. De Libanese luchtvaartmaatschappij hervat in juli de vluchtuitvoering naar diverse Europese bestemmingen, nu de grenzen van het thuisland weer opengaan.
Read more...
WARSCHAU - De Poolse luchtvaartmaatschappij LOT heeft voor het eerst weer intercontinentale vluchten uitgevoerd. Door het versoepelen van de reisrestricties konden de lijndiensten van Warschau naar Toronto, Seoul en Tokio worden hervat.
Read more...
ANTWERPEN - Antwerpen Airport kijkt met smart uit naar de eerste vakantievluchten. Door de coronacrisis daalde het aantal passagiers op de luchthaven dramatisch: in juni passeerden slechts 2.894 reizigers de voordeur, bijna 91 procent minder dan normaal.
Read more...
DUBLIN - Ryanair verwacht eind juli zo’n negentig procent van alle claims die binnenkwamen vanwege door het coronavirus geannuleerde vluchten te hebben afgehandeld. Het kantoorpersoneel is sinds 1 juni hard aan het werk om de lijst weg te werken, zo meldt de prijsvechter.
Read more...
WENEN - Austrian Airlines vliegt vanaf 20 juli niet meer tussen Wenen en Salzburg. De afstand van nog geen 300 kilometer wordt straks overbrugd per trein. In samenwerking met spoorbedrijf ÖBB biedt de luchtvaartmaatschappij haar klanten 31 retourritten per dag aan.
Read more...

 

 

Eind jaren 50 tot begin jaren 60 waren een brug tussen de naoorlogse jaren, met haar roep om terug te keren naar de normaliteit en de Beeldenstorm van de late jaren 60: tussen de koudste jaren van de Koude Oorlog en de utopische verwachtingen van 1968. Grote religieuze veranderingen waren reeds onderweg, ook al was nog niet precies duidelijk hoe of wat. De naoorlogse kerkgangopleving kwam tot een eind en in sommige landen daalde de kerkgang al een beetje. De kerkelijke macht en haar morele conservatisme kwam steeds meer onder aanval – meestal nog op indirecte wijze.

 

 

 

In de midden jaren 60 leek voor de Westerse christelijke wereld een tijd van grote verandering aan te breken. Vaticanum II leek de katholieke kerk te gaan hervormen, maar ook grenzen met niet-katholieken te gaan slechten. Nieuwe theologieën, met ‘actie’ in ‘de wereld’ in het vaandel, een ethiek van individuele vrijheid en een positieve blik op de wetenschap vonden support bij vele protestanten. Katholieken en protestanten, politiek betrokken als ze waren, interpreteerden hun activisme nu als een noodzakelijke uitdrukking van hun christelijk geloof. Temidden van de euforie onderschatten veel progressieve christenen de kracht van conservatieve denominaties en conservatieve krachten binnen in hun eigen denominatie. Terwijl de verschillen tussen de verschillende kerkgenootschappen steeds meer aan betekenis verloren, begon de strijd tussen liberalen en conservatieven in de katholieke en de protestantse kerken, en dit zou de kerkgeschiedenis van de laat-20e eeuw gaan bepalen.

De explosieve economische groei en de individuele welvaart van de jaren 60 hebben verreikende gevolgen gehad voor veel aspecten van leven in Westerse samenlevingen, niet in de laatste plaats voor religie. Overwegend christelijke landen gingen in de richting van een religieus pluralisme door de grote schaal niet-christelijke immigratie. De welvaart verzwakte de positie van het christelijk geloof en de kerken op tenminste vier manieren: economische verandering op het platteland ondermijnde de plattelandsculturen die vaak bolwerken van katholicisme waren, waardoor dorpsbewoners onder mee seculiere stedelijke invloeden kwamen te staan. De ontluikende jeugdcultuur zorgde voor een leger van nieuwe mogelijkheden voor adolescenten, en trok hen vaak weg bij aan de kerk gelieerde organisatievormen. Het individualisme claimde het recht om te leven op de eigen manier zonder andermans inmenging. En de samenleving bracht een groot aantal getrainde professionals voort die veel rollen konden overnemen die eerst door priesters, nonnen of andere religieuze werkers werden bekleed. Welvaart legde de basis voor een stemming van innovatie, expansieve optimisme, en soms ook het nemen van risico’s. Het drijfvermogen van de economie was in staat een variëteit van subculturen in de marges van de maatschappij te dragen.

De jaren 60 worden door sommige historici ‘het secularisatie decennium’ genoemd, terwijl anderen het juist een tijd noemen van ‘spirituele opwekking’. Dit contrast zien we in de tegencultuur. Op de korte termijn zien we als meest herkenbare punt dat grote aantallen jonge mensen braken met de kerken waarin ze waren opgegroeid. Op de lange termijn betekende dit dat ze open gingen staan voor een enorme verscheidenheid van nieuwe ideeën. Veel van deze ideeën waren vrij oud, maar tot de jaren 60 waren ze niet wijdverbreid bekend. Zo werd er nieuw leven in geblazen. Populair werd het om elementen uit verschillende tradities en geloven te mixen. Het werd principezaak om iedere vorm van exclusivisme te verwerpen. Een andere erfenis van de jaren 60 is het primaat op de individuele zoektocht van de mens. De voorbijgegane spiritualiteit was vooral ‘dwelling’, nu werd dat ‘seeking’. Deze grote verschuiving vond plaats onder de generatie die geboren is tussen 1944 en 1960.

Aan het eind van de jaren 60 waren de verwachtingen voor snelle en radicale veranderingen in kerk en maatschappij hooggespannen. Christelijke radicalen moesten vaak een dubbele teleurstelling verwerken. Veel van deze radicalen verlieten de kerk. Toch zou het verkeerd zijn de mate van het verlies van de radicalen of de conservatieve heropleving te overdrijven. Velen van hen die door de ideeën en bewegingen van die tijd beïnvloed waren bleven in of keerden terug naar de kerken.

De beweging leed veel ongelukken. Sommigen verlieten haar, maar er bleef ook een nalatenschap achter in de kerk. Ook al vervlogen de utopische verwachten, veel radicale ideeën behielden een plaats in de kerk, hoewel haar plaats wel vaak werd betwist. Anti-racisme, de derde-wereldproblematiek, ecologie en vrede voerden de boventoon op de agenda’s van katholieke en protestantse kerken in de jaren 70 en 80. Theologische en politieke vragen (vaak gerelateerd aan elkaar) verdeelden de kerken diep.

De jaren 60 en 70 waren jaren van crisis voor de kerken in de meeste Westerse landen. Er is onder historici echter geen consensus over wat die crisis nu precies was. Één van de meest gezaghebbende interpretaties van de crisis is van Callum Brown en Patrick Pasture, die geslacht, en vooral veranderingen in het bewustzijn en de identiteit van vrouwen, als het centrum van de crisis zien. Waar vrouwen daarvóór een sleutelrol speelden in het overdragen van het christelijk geloof aan de volgende generatie, was het verval van religieuze participatie door vrouwen in de jaren 60 en 70 van groot gewicht. Het is echter niet zo dat er meer vrouwen dan mannen de kerk verlieten (eerder andersom!). Maar de teruggang van religieuze participatie van mannen was veel minder ingrijpend voor de toekomst van het christendom.

Veel impact hadden de veranderingen op het gebied van seks, geslacht en familie. De focus kwam steeds meer te liggen op het huis en het kerngezin, het ideaal van een ‘kameraadschapshuwelijk’ had veel invloed, en de betekenis van nabuurschap en gebruiken daaromheen ging teloor. De vrouwen- en homobewegingen oefenden machtige invloed uit; ze gaven hun aanhang een complete manier van leven en zorgden er zo voor dat de band met de kerk onder spanning kwam te staan. Het meest raadselachtige aspect van de religieuze omwenteling in deze periode was de rol van de ‘seksuele revolutie’. Er is geen duidelijk bewijs voor dat verwerping van katholieke leringen over anticonceptie op zichzelf een bron van vervreemding van de kerken was. Zij die toch al losser van de kerk stonden voelden zich vrij de leringen van de kerken te negeren, terwijl degenen die in de kerk bleven een grotere vrijheid voor zich opeisten in het hebben van hun eigen mening over ethische (en soms ook dogmatische) kwesties.

De crisis bereikte een extreem hoogtepunt tussen 1967 en 1972, toen er een massale beweging van uittreding van het katholieke priesterschap en stoppen met kerkgang was. In Engeland, waar kerkelijke betrokkenheid al langer laag was, was er een grote teruggang in participatie in de overgangsriten. De belangrijkste oorzaak hiervoor was dat deze mensen voelden dat ze nu moesten kiezen. Ook mensen die wel betrokken waren maar nooit echt geïnteresseerd waren, zagen de kans schoon om nu de kerk te verlaten. Er waren nu immers alternatieve zondagse activiteiten. Er waren veel verschillende redenen voor hen om het kerkgaan op te geven. Het werd een massale beweging; individuele beslissingen werden beïnvloed doordat men van vrienden, buren en familie wisten dat zij in dezelfde richting bewogen. Er groeide nu een geslacht dat maar weinig meer in aanraking kwam met het christelijk geloof.

Vrij algemeen worden de veranderingen in de moraal van de jaren 60 en 70 aangeduid als apocalyptisch. Het dechristianiseerde en liberaliseerde de wetgeving en samenleving. Verbazingwekkend gemakkelijk ging dat. Christelijke conservatieven kwamen in een vertrouwenscrisis terecht, de krachten van de kerkelijke reactie viel stil tijdens de grootste morele en culturele revolutie die ooit gezien is. Nadat eerder al religie een vraag van het individuele geweten was geworden, begon dat nu ook te gelden voor de moraliteit. De Decaloog, die nog kort tevoren het referentiepunt voor overheden en wetten was, verloor haar algehele instemming.

Bron: www.kerkgeschiedenis.web-log.nl