Algemeen Nieuws

Nieuws Rijksoverheid

Sinds het begin van de coronacrisis heeft Minister Grapperhaus vanuit zijn functie als minister voor de erediensten namens het kabinet...
Read more...
In maar liefst 50 gemeenten organiseren zo’n 2.500 jongeren deze zomer allerlei maatschappelijke activiteiten. Het gaat om gemeenten tot 60.000...
Read more...
Er zijn bij twee nertsenbedrijven besmettingen met SARS-CoV-2 vastgesteld. Het gaat om een bedrijf in Ospel (met 6400 moederdieren) en...
Read more...
In de eerste drie maanden van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) zijn ruim 2,6 miljoen werknemers bereikt. Naar schatting...
Read more...
De vakbonden en de Rijksoverheid zijn het niet eens geworden over een nieuwe cao voor alle ruim 120.000 rijksambtenaren. Het...
Read more...
Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft vandaag kennis gemaakt met verschillende specialisten van de politie, het Openbaar Ministerie (OM),...
Read more...

Google Nieuws

De flitspaal gaat de automobilist verrassen | NOS NOSGrotere kans op bon voor hardrijders: vaker mobiele flitskast langs de weg AD.nlMobiele flitskasten...
Read more...
A28 bij Ommen dicht richting Zwolle nadat vrachtwagen tegen matrixbord rijdt NU.nlVrachtwagen ramt matrixborden op A28 bij Zwolle, weg dicht NOSVrachtwagen ramt...
Read more...
8500 aanmeldingen voor de opleiding verpleegkunde TrouwHbo-opleiding tot verpleegkundige wordt steeds populairder LINDA.Hele verhaal bekijken via Google Nieuws
Read more...
Eenmansprotesten op de Dam verboden, beroepsactivist Frank van der Linde: Hold my beer ThePostOnline
Read more...
Farmers Defence Force verliest: verbod op tractor bij demonstratie blijft RTL NieuwsTrekkers blijven verboden bij protesten in Groningen NOSFarmers Defence Force verliest...
Read more...
Boeren verzamelen zich opnieuw met tractoren bij Drentse Wijster voor 'kopje koffie' AD.nlBoeren: ondanks trekkerverbod gaan we gewoon door met protesteren Hartvannederland.nlBoeren...
Read more...

RD Buitenland

Volgepakte arena’s met een uitzinnig juichende massa waren het handelsmerk van de campagne van Donald Trump in 2016. Dergelijke bijeenkomsten organiseren is door de coronacrisis...
Read more...
De burgemeester van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul, een belangrijk politicus, is dood aangetroffen op een berg in het noorden van de metropool. Park Won-soon was...
Read more...
De president van de Verenigde Staten Donald Trump heeft op Twitter woedend gereageerd op de uitspraak van het hooggerechtshof, dat bepaalde dat Trump de vrijgave...
Read more...
Ramzan Kadirov, leider van de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië, ontkent dat hij iets te maken heeft met de moord op een Tsjetsjeense man in Gerasdorf bij...
Read more...
De Duitsers hebben in de eerste week van het EU-voorzitterschap de druk in Brussel flink opgevoerd: er moet zo snel mogelijk een akkoord komen over...
Read more...
Een derde van de lemurensoorten (maki’s), die alleen op het eiland Madagascar voorkomen, is ernstig bedreigd en daarmee op de rand van uitsterven. Dat stelt...
Read more...
Ook al verwacht president Trump dat de coronacrisis in zijn land spoedig bedwongen zal zijn, vooralsnog loopt het aantal besmettingen in de VS pijlsnel op....
Read more...
George Floyd heeft in de laatste minuten van zijn leven meer dan twintig keer duidelijk gemaakt dat hij niet kon ademen. Een filmende omstander had...
Read more...
Witmakende crèmes, datingsites met huidtintfilters. Ze zijn populair in landen waar zwart-wit wordt gedacht over een lichtere of meer donkere huid. Het antiracismeprotest stelt ze...
Read more...

RD Nederland

„Werk aan je huwelijk!” Dat advies is in het Zuid-Hollandse dorp Monster geplakt op posters van Second Love die overspel promoten.
Read more...
Op de A28 bij Zwolle is vrijdagochtend vroeg een vrachtwagen tegen een portaal met matrixborden gereden. De chauffeur had de laadbak omhoog laten staan. Waarom...
Read more...
De gemeenteraad van Utrecht heeft in de nacht van donderdag op vrijdag gestemd voor acht mega-windmolens en zonnevelden in de groene polders Rijnenburg en Reijerscop....
Read more...
De veiligheid van paracetamol staat volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) niet ter discussie. Dat zegt het college in een reactie op publicaties...
Read more...
Een groep boeren heeft donderdagavond met tractoren de toegangsweg naar Lelystad Airport geblokkeerd. De politie schat dat het om 100 à 150 boeren gaat, laat...
Read more...
Voor het plegen van wangedrag op de Oranjekazerne in Schaarsbergen zijn drie mannen donderdag in hoger beroep veroordeeld tot werkstraffen van 40 en 60 uur....
Read more...
De boeren van Farmers Defence Force (FDF) mogen de komende dagen in de veiligheidsregio Groningen geen landbouwvoertuigen gebruiken bij hun demonstraties. Dit heeft de rechtbank...
Read more...
Joris Voorhoeve denkt na 25 jaar nog vrijwel dagelijks aan het drama in Srebrenica. En zeker wekelijks. Als minister van Defensie was hij verantwoordelijk voor...
Read more...

De Standaard

Ze waren al eerder verplicht op het openbaar vervoer en op plekken waar je geen veilige afstand kan houden, en vanaf morgen moet u ze...
Read more...
De cijfers liggen in dezelfde lijn als de voorbije dagen: gemiddeld waren er per dag iets meer nieuwe besmettingen, maar de stijging is miniem. Het...
Read more...
Slachtoffers van buitenlandse aanslagen kunnen voortaan terecht op de website www.aanslagenbuitenland.be voor medische, financiële of juridische begeleiding. Dat meldt minister van Justitie Koen Geens (CD&V)...
Read more...
Vanaf zaterdag zijn ze niet enkel verplicht op het openbaar vervoer, maar ook in winkels, winkelcentra, bioscopen, theater-, concert- en conferentiezalen, auditoria, gebedshuizen, musea en...
Read more...
Stel dat het Leuvense vaccin alle tests doorstaat en op de markt komt, dan is het de bedoeling dat het in de landen wordt ingezet...
Read more...
Vrijdag begint zwaarbewolkt met soms wat lichte regen. In de loop van de dag wordt het vanaf de kust wisselend tot zwaarbewolkt met enkele buien.
Read more...
De Kamer heeft donderdag een wetsvoorstel goedgekeurd dat de positie van prioritaire voertuigen in het verkeer regelt. De nieuwe wet moet ervoor zorgen dat hulpdiensten...
Read more...
De overheid verplicht vanaf zaterdag mondmaskers in bioscopen. Of dat betekent dat er geen popcorn of ander snoepgoed meer gegeten mag worden tijdens de film,...
Read more...
Het wetsvoorstel over de versoepeling van de abortuswet staat nog niet op de agenda van de Kamer van volgende week. De PS wou het punt...
Read more...
Een president is niet immuun voor strafrechtelijke vervolging. Het parket mag dus Donald Trumps boekhouding opeisen, zegt het Supreme Court. Maar voor de kiezer komt...
Read more...

 

 

Eind jaren 50 tot begin jaren 60 waren een brug tussen de naoorlogse jaren, met haar roep om terug te keren naar de normaliteit en de Beeldenstorm van de late jaren 60: tussen de koudste jaren van de Koude Oorlog en de utopische verwachtingen van 1968. Grote religieuze veranderingen waren reeds onderweg, ook al was nog niet precies duidelijk hoe of wat. De naoorlogse kerkgangopleving kwam tot een eind en in sommige landen daalde de kerkgang al een beetje. De kerkelijke macht en haar morele conservatisme kwam steeds meer onder aanval – meestal nog op indirecte wijze.

 

 

 

In de midden jaren 60 leek voor de Westerse christelijke wereld een tijd van grote verandering aan te breken. Vaticanum II leek de katholieke kerk te gaan hervormen, maar ook grenzen met niet-katholieken te gaan slechten. Nieuwe theologieën, met ‘actie’ in ‘de wereld’ in het vaandel, een ethiek van individuele vrijheid en een positieve blik op de wetenschap vonden support bij vele protestanten. Katholieken en protestanten, politiek betrokken als ze waren, interpreteerden hun activisme nu als een noodzakelijke uitdrukking van hun christelijk geloof. Temidden van de euforie onderschatten veel progressieve christenen de kracht van conservatieve denominaties en conservatieve krachten binnen in hun eigen denominatie. Terwijl de verschillen tussen de verschillende kerkgenootschappen steeds meer aan betekenis verloren, begon de strijd tussen liberalen en conservatieven in de katholieke en de protestantse kerken, en dit zou de kerkgeschiedenis van de laat-20e eeuw gaan bepalen.

De explosieve economische groei en de individuele welvaart van de jaren 60 hebben verreikende gevolgen gehad voor veel aspecten van leven in Westerse samenlevingen, niet in de laatste plaats voor religie. Overwegend christelijke landen gingen in de richting van een religieus pluralisme door de grote schaal niet-christelijke immigratie. De welvaart verzwakte de positie van het christelijk geloof en de kerken op tenminste vier manieren: economische verandering op het platteland ondermijnde de plattelandsculturen die vaak bolwerken van katholicisme waren, waardoor dorpsbewoners onder mee seculiere stedelijke invloeden kwamen te staan. De ontluikende jeugdcultuur zorgde voor een leger van nieuwe mogelijkheden voor adolescenten, en trok hen vaak weg bij aan de kerk gelieerde organisatievormen. Het individualisme claimde het recht om te leven op de eigen manier zonder andermans inmenging. En de samenleving bracht een groot aantal getrainde professionals voort die veel rollen konden overnemen die eerst door priesters, nonnen of andere religieuze werkers werden bekleed. Welvaart legde de basis voor een stemming van innovatie, expansieve optimisme, en soms ook het nemen van risico’s. Het drijfvermogen van de economie was in staat een variëteit van subculturen in de marges van de maatschappij te dragen.

De jaren 60 worden door sommige historici ‘het secularisatie decennium’ genoemd, terwijl anderen het juist een tijd noemen van ‘spirituele opwekking’. Dit contrast zien we in de tegencultuur. Op de korte termijn zien we als meest herkenbare punt dat grote aantallen jonge mensen braken met de kerken waarin ze waren opgegroeid. Op de lange termijn betekende dit dat ze open gingen staan voor een enorme verscheidenheid van nieuwe ideeën. Veel van deze ideeën waren vrij oud, maar tot de jaren 60 waren ze niet wijdverbreid bekend. Zo werd er nieuw leven in geblazen. Populair werd het om elementen uit verschillende tradities en geloven te mixen. Het werd principezaak om iedere vorm van exclusivisme te verwerpen. Een andere erfenis van de jaren 60 is het primaat op de individuele zoektocht van de mens. De voorbijgegane spiritualiteit was vooral ‘dwelling’, nu werd dat ‘seeking’. Deze grote verschuiving vond plaats onder de generatie die geboren is tussen 1944 en 1960.

Aan het eind van de jaren 60 waren de verwachtingen voor snelle en radicale veranderingen in kerk en maatschappij hooggespannen. Christelijke radicalen moesten vaak een dubbele teleurstelling verwerken. Veel van deze radicalen verlieten de kerk. Toch zou het verkeerd zijn de mate van het verlies van de radicalen of de conservatieve heropleving te overdrijven. Velen van hen die door de ideeën en bewegingen van die tijd beïnvloed waren bleven in of keerden terug naar de kerken.

De beweging leed veel ongelukken. Sommigen verlieten haar, maar er bleef ook een nalatenschap achter in de kerk. Ook al vervlogen de utopische verwachten, veel radicale ideeën behielden een plaats in de kerk, hoewel haar plaats wel vaak werd betwist. Anti-racisme, de derde-wereldproblematiek, ecologie en vrede voerden de boventoon op de agenda’s van katholieke en protestantse kerken in de jaren 70 en 80. Theologische en politieke vragen (vaak gerelateerd aan elkaar) verdeelden de kerken diep.

De jaren 60 en 70 waren jaren van crisis voor de kerken in de meeste Westerse landen. Er is onder historici echter geen consensus over wat die crisis nu precies was. Één van de meest gezaghebbende interpretaties van de crisis is van Callum Brown en Patrick Pasture, die geslacht, en vooral veranderingen in het bewustzijn en de identiteit van vrouwen, als het centrum van de crisis zien. Waar vrouwen daarvóór een sleutelrol speelden in het overdragen van het christelijk geloof aan de volgende generatie, was het verval van religieuze participatie door vrouwen in de jaren 60 en 70 van groot gewicht. Het is echter niet zo dat er meer vrouwen dan mannen de kerk verlieten (eerder andersom!). Maar de teruggang van religieuze participatie van mannen was veel minder ingrijpend voor de toekomst van het christendom.

Veel impact hadden de veranderingen op het gebied van seks, geslacht en familie. De focus kwam steeds meer te liggen op het huis en het kerngezin, het ideaal van een ‘kameraadschapshuwelijk’ had veel invloed, en de betekenis van nabuurschap en gebruiken daaromheen ging teloor. De vrouwen- en homobewegingen oefenden machtige invloed uit; ze gaven hun aanhang een complete manier van leven en zorgden er zo voor dat de band met de kerk onder spanning kwam te staan. Het meest raadselachtige aspect van de religieuze omwenteling in deze periode was de rol van de ‘seksuele revolutie’. Er is geen duidelijk bewijs voor dat verwerping van katholieke leringen over anticonceptie op zichzelf een bron van vervreemding van de kerken was. Zij die toch al losser van de kerk stonden voelden zich vrij de leringen van de kerken te negeren, terwijl degenen die in de kerk bleven een grotere vrijheid voor zich opeisten in het hebben van hun eigen mening over ethische (en soms ook dogmatische) kwesties.

De crisis bereikte een extreem hoogtepunt tussen 1967 en 1972, toen er een massale beweging van uittreding van het katholieke priesterschap en stoppen met kerkgang was. In Engeland, waar kerkelijke betrokkenheid al langer laag was, was er een grote teruggang in participatie in de overgangsriten. De belangrijkste oorzaak hiervoor was dat deze mensen voelden dat ze nu moesten kiezen. Ook mensen die wel betrokken waren maar nooit echt geïnteresseerd waren, zagen de kans schoon om nu de kerk te verlaten. Er waren nu immers alternatieve zondagse activiteiten. Er waren veel verschillende redenen voor hen om het kerkgaan op te geven. Het werd een massale beweging; individuele beslissingen werden beïnvloed doordat men van vrienden, buren en familie wisten dat zij in dezelfde richting bewogen. Er groeide nu een geslacht dat maar weinig meer in aanraking kwam met het christelijk geloof.

Vrij algemeen worden de veranderingen in de moraal van de jaren 60 en 70 aangeduid als apocalyptisch. Het dechristianiseerde en liberaliseerde de wetgeving en samenleving. Verbazingwekkend gemakkelijk ging dat. Christelijke conservatieven kwamen in een vertrouwenscrisis terecht, de krachten van de kerkelijke reactie viel stil tijdens de grootste morele en culturele revolutie die ooit gezien is. Nadat eerder al religie een vraag van het individuele geweten was geworden, begon dat nu ook te gelden voor de moraliteit. De Decaloog, die nog kort tevoren het referentiepunt voor overheden en wetten was, verloor haar algehele instemming.

Bron: www.kerkgeschiedenis.web-log.nl